Antalet epa-traktorer har ökat, konstaterar skribenten.
Antalet epa-traktorer har ökat, konstaterar skribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Onödiga och farliga omkörningar med allt fler epa-traktorer

Numera är det ofta vanliga tunga personbilar som körs som epa-traktor.

ANNONS
|

Replik. Apropå insändaren ”Väck med elscootrarna!”, hallandsposten.se samt 20/8.

Det finns även andra problem som medför trafikfara. Epa-traktorerna som nu ökar i antal.

A-traktorer/epa-traktorer infördes under krigsåren när det var brist på vanliga traktorer. Det togs fram ett regelverk för att förenkla kraven på en traktor genom att kunna bygga om en bil till en traktor. Med åren har det behovet försvunnit.

I stället är det ungdomar, utan trafikutbildning, som kör bilarna på allmänna vägar. Numera är det ofta vanliga tunga personbilar som körs som epa-traktor. Transportstyrelsen underlättade reglerna för några år sedan. Nu räcker det med att strypa motorn för att den ska klassas som epa-traktor.

ANNONS

Följden har blivit att antalet ”traktorer” har ökat kraftigt på vägarna, med onödiga och farliga omkörningar som följd. På trafikskolan lärde vi oss att anpassa farten så trafikrytmen skulle flyta på bra och säkert. Det kan man inte säga att epa-traktorerna bidrar till.

Nyligen hamnade vi bakom en epa-traktor på norra Öland. Smal väg med många mötande fordon. ”Traktorn” i fronten hade en kilometerkö efter sig, mil efter mil. Då blev det många farliga omkörningar. Även Halland har relativt många ”traktorer” på vägarna.

Det var knappast meningen att outbildade förare skulle framföra dessa fordon på allmän väg, då regelverket togs fram på 1940-talet.

Vad tycker våra politiker, som i riksdagen ansvarar för regelverket?

Mats

ANNONS