Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Stolta bilhandlare. Ola Sundén, märkeschef Volkswagen, och Mattias Frediner, Key Account Manager, brinner för MotorHalland och företagets olika bilmärken.

”Vi finns till för den lokala företagskunden”

I september i år invigdes MotorHallands iögonfallande anläggning vid Flygstaden i Halmstad. Flytten har inneburit många saker, bland annat ett större flöde av förbipasserande kunder och möjligheter att verkligen kunna erbjuda ett helhetskoncept.

MotorHalland har stolta anor. Redan 1952 registrerades bolaget och ända sedan starten har Volkswagen varit ett av märkena i portföljen.

– Volkswagen har väldigt attraktiva produkter, erbjuder driftsäkra bilar med bra andrahandsvärde och förmånsvärde. Det som kallas TCO (total cost of ownership) blir väldigt konkurrenskraftigt, börjar Ola Sundén, märkeschef Volkswagen, när vi ses i entrén och blickar ut över Volkswagens nya modellprogram ”ID”, företagets svar på den elektrifierade framtid som bilbranschen ser framför sig.

LÄNK: Ta del av aktuella erbjudanden och hitta din nästa bil hos MotorHalland

– ID-programmet är en lösning för en alltmer rörlig och urban värld. Elektrisk, effektiv och avgasfri, fortsätter Ola.

Störst med 110 anställda

Det märks att han och kollegan Mattias Frediner brinner för MotorHalland och företagets bilmärken; Volkswagen, Skoda, Seat, Cupra och Scania. Mattias är key account manager och ansvarar för företagsavdelningen. Totalt sett har MotorHalland 110 anställda fördelat på tre olika anläggningar. Genom det senaste tillskottet på Flygstaden kan företaget verkligen erbjuda ett helhetskoncept.

Helhetskoncept. Den nya bilanläggningen erbjuder allt från skadeverkstad, rekond och däckhotell till service, bilförsäljning och finansieringslösningar.
Helhetskoncept. Den nya bilanläggningen erbjuder allt från skadeverkstad, rekond och däckhotell till service, bilförsäljning och finansieringslösningar.

– Det är förmodligen den största bilanläggningen i Halmstad och vi har allt från skadeverkstad, rekond och däckhotell till service, bilförsäljning och finansieringslösningar. Genom nybygget kan vi visa upp våra bilar på ett helt nytt sätt och bjuda hit fler kunder, säger Ola och reserverar det sista med att det förstås gäller nya spelregler under coronatider.

Ny plattform säkrar konkurrenskraften

En del i MotorHallands framgång är att produkterna i hög grad efterfrågas av konsumenterna. Volkswagens nya ID-plattform är innovation som både Ola och Mattias tror kommer att säkra konkurrenskraften för lång tid framöver.

– Hela flottan kommer att byggas med den nya plattformen som grund. Det innebär lägre kostnad för att fram nya modeller och det gör i sin tur att vi kan hålla mer attraktiva priser till slutkund, berättar Ola.

Vill hitta bästa lösningen för lokala företag

Även Seat och Skoda har ett bra produktprogram och är riktigt vassa på företagsmarknaden, menar Mattias. En av de mest spännande satsningarna är Seats prestandamärke Cupra.

– Vi är en av få Cupra-återförsäljare i Sverige. De är väldigt offensiva och jobbar mycket med prestanda.

Mattias är den medarbetare som har mest kontakt med slutkunder på företagsmarknaden. Hans mål är att fungera som rådgivare.

– Jag vill undersöka behovet och företagets skallkrav för att sedan konsultera fram bästa lösningen. Vi hjälper företagen att göra bra affärer och finns till för den lokala företagskunden.