Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Vanligaste frågorna om marknadsföring i Halland – och svaren som visar varför ditt företag bör annonsera i lokal nyhetsmedia

Varför satsa på lokal marknadsföring via Mediehuset Hallandsposten? Det är en av frågorna som denna hårt satsande mediabyrå svarar på här nedan. För visst är det viktigt att ta hjälp om du vill synas i Halmstad, Laholm och Hylte.

Johanna Liljedahl och Mattias Degermo jobbar som digitala strateger på Mediehuset Hallandsposten och Mediehuset Hallands Nyheter. Tillsammans med medierådgivarna på kontoren i Halmstad, Varberg och Falkenberg möter Johanna och Mattias dagligen halländska företagare som behöver en skräddarsydd och kostnadseffektiv medieplan. Här svarar de på de tre vanligaste frågorna de brukar få gällande lokal marknadsföring.

Varför ska man annonsera i Hallandsposten och hur går man tillväga?

Johanna Liljedahl, digital strateg på Mediehuset Hallandsposten.

Johanna: Dagens nyheter om till exempel coronapandemin är minst lika viktiga att följa lokalt, både för den enskilde hallänningen och för våra företag. Här har vår vassa och källkritiska journalistik varit en trygg plattform för våra läsare, men också en trovärdig och framgångsrik plats för dem som vill annonsera. Hallandsposten är inte bara en papperstidning som kommer i brevlådan. Den finns också som e-tidning och som digital nyhetssajt. Detta gör att företag och organisationer har möjlighet att annonsera både i print och digitalt och på så vis nå både äldre trogna läsare och yngre icke-prenumererande målgrupper.

Genom Mediehuset Hallandsposten får ni alltid en erfaren och personlig kontakt som hjälper er med er marknadsföring.

Mattias: Vid större och mer omfattande planering kopplas även en digital strateg in som hjälper till att lägga fram en strategisk marknadsföringsplan, utformad efter just era behov och mål. Kanske handlar det om displayannonsering, digital annonsering eller om tjänster som du bara trodde att en reklambyrå kunde hjälpa dig med? Vi kan hjälpa dig med i stort sett allt som rör marknadsföring i Halland.

Hur bygger man sitt varumärke på bästa sätt?

Mattias: Svaret här är enkelt: det gör man genom att gå via nyhetsmedia. Enligt GroupM Business Science och Mediekompaniets senaste metastudie driver nyhetsmedia-kontext både konvertering och varumärke i en mycket högre utsträckning än övriga sammanhang. I jämförelse med kontexter som bloggar och livsstilssajter ger displayannonsering i nyhetsmedia både 33 procent högre konverteringslyft och 60 procent högre varumärkeslyft. Här handlar det mycket om nyhetssajternas trovärdighet. Analysen visar också att displayannonsering generellt sett är mest effektiv tidigt i en köpprocess, men att nyhetsmedia lyckas bättre med att generera konverteringar längre fram i den digitala köpresan.

Vad är viktigt att tänka på när det kommer till ens marknadsföring?

Johanna: Jag brukar dra detta exempel: Om du hade gått med en dejt som slänger fram en ring och frågar om du vill gifta dig efter fem minuter in i middagen, hade du sagt ja då? Antagligen hade du lagt bena på ryggen och aldrig träffat personen igen. Samma sak gäller när det kommer till marknadsföring. Du kan inte gå ut på sociala medier med annonsering som skriker "KOM OCH KÖP", om kunden inte ens vet vilka ni är. Bygg upp ditt varumärke så det känns pålitligt, tryggt och intressant nog att "lära känna mer". Sedan gäller det givetvis att hålla gnistan vid liv genom att skapa lite lockande mystik och spänning. Ett förhållande kräver arbete. Därför är också vi i vår tur noga med att bygga starka relationer och alltid finnas tillgängliga för våra kunder. Vi ska ju våga utvecklas tillsammans, kanske genom att hjälpa er bygga en e-handel till er hemsida eller att synas på rätt sätt på sociala medier som Facebook, Instagram och Linkedin? Möjligheterna är oändliga.

Välkomna att kontakta oss på Mediehuset Hallandsposten.

 

Till sist! Här kommer tre snabba lästips från oss:

Så bygger du upp ett starkt varumärke på sociala medier

Så driver du konvertering och varumärke

Så ska du tänka kring marknadsföring under svåra tider