Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Birgitta ”Gittan” Falk, driftsledare kundservice, och hennes nio medarbetare i kundservice gör allt för kunderna.
Birgitta ”Gittan” Falk, driftsledare kundservice, och hennes nio medarbetare i kundservice gör allt för kunderna.

Välkomnande och rymlig kundservice hos Maxi Flygstaden i Halmstad

Huvuduppgiften för medarbetarna på kundservice hos Ica Maxi Flygstaden i Halmstad är att hjälpa kunderna med … i princip allt!
– Vi är här för kundernas skull och vill ständigt vara så välkomnande, positiva och tillmötesgående som möjligt. Vi vill att alla ska vara nöjda och komma tillbaka, säger Linda Cronqvist, Avdelningschef Kassa/Kundservice.

Den som i dag tar klivet in på Ica Maxi med ett ärende till kundservice möts av en fräsch, luftig och modern plats.

– Vi byggde nyligen om för att öka trivseln för våra besökare ännu mer. Nu är ytorna större och det är ännu lättare att hålla avstånden i dessa coronatider, säger Birgitta Falk, Driftledare kundservice.

Hon är en av totalt tio medarbetare som jobbar i kundservice och som tar hand om alla kunder har specialfrågor åt butiken. Det blir en hel del vitt skilda frågeställningar och framför allt har kunderna olika behov.

– Ja, ingen person är den andra lik och det gäller att kunna läsa av människor och vara anpassningsbar, säger ”Gittan”, som Birgitta Falk kallas av både medarbetare och butikens stammisar.

Linda Cronqvist, Avdelningschef Kassa/Kundservice.
Linda Cronqvist, Avdelningschef Kassa/Kundservice.

Traditionellt sett har kundservice hjälpt kunder med spel och tobak, men nu är personalens uppgifter så många fler – posthantering, in- och utlämning av paket, reklamationer av varor och byten av exempelvis kläder där storleken blivit fel. Men kundservice behöver också kunna hantera medlemsfrågor och den dagliga försäljningen av drickor, tidningar och glass.

– Det är klart att det roligaste är att hjälpa alla som kommer till oss. Och den stora variationen gör jobbet spännande, för arbetsdagarna ser verkligen olika ut, säger Linda.

Kundservice har fått sällskap av en smidig snabbkassa med självinskanning. Där kan kunder som har lite bråttom handla småsaker eller blommor från den härligt prunkande blomsteravdelningen alldeles bredvid.

Stora ytor gör det lätt att hålla avstånd.
Stora ytor gör det lätt att hålla avstånd.

Robot hjälper kunderna med paketen

I maj installeras en nyhet som också bidrar till att göra kundernas vardag smidigare. Det är en paketrobot som ska testas hos Ica maxi Flygstaden i ett pilotprojekt från PostNord.

Liknande lösningar har de senaste åren synts runt om i Europa och USA, bland annat hos klädjätten Zara och Walmart. Och nu är det dags för Halmstad!

Roboten kommer att ta hand om cirka 90 procent av paketen som ska lämnas ut och kunderna slipper på så sätt att ställa sig i en eventuell kö och hämtar sitt paket själv.

– Syftet är förstås att underlätta för både kunderna som ska handla och för oss i kundservice. Då kan vi istället fokusera på besökarna som behöver mer personlig service, säger ”Gittan”.

Den som ska hämta ett paket går till paketrobotens ”arbetsplats” och skannar in en QR-kod som kunden fått från PostNord. Roboten får då en signal och lokaliserar kundens paket inne i ett mini-höglager. När den hittat rätt paket identifierar kunden sig med hjälp av bank-id.

– Vi gillar att ligga i framkant och ständigt utveckla både oss själva, butiksmiljön och våra tekniska lösningar. Därför känns detta pilotprojekt oerhört spännande!, säger Linda.