Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Väntar inte på dom. Om försäkringskassan får nys om fusk med assistansersättningar så stoppar de utbetalningarna. Det är något som har gjorts i samtliga av de halländska assistanshärvorna, enligt Dusan Vucenovic, enhetschef på Lokalt försäkringscenter i Halmstad.

Utbetalningarna till Charkas fortsätter

Föräkringskassan fortsätter att betala ut pengar till Charkas Assistans och det nya bolaget Diploma AB. Myndigheten får inte ingripa även om de assistansberättigade ber om hjälp att bryta kontraktet.

Under utredningen av Charkas Assistans har timrapporter och assistansbeslut synats i sömmarna.

Redan nu har försäkringskassan stoppat utbetalningarna till flera brukarna som misstänks ha fått mer pengar än vad de egentligen behöver.

– Vi har stoppat utbetalningarna i samarbete med polisen, säger Dusan Vucenovic, enhetschef vid Lokalt försäkringscenter i Halmstad.

Personerna som har blivit av med sin assistansersättning misstänks ha överdrivit sitt vårdbehov, eller tillfrisknat utan att anmäla att de behöver färre timmar.

Försäkringskassan har hand om assistansersättningar för personer som behöver hjälp mer än 20 timmar i veckan, upp till den gränsen betalar kommunen.

När det gäller misstankar om fusk så inväntas inte en fällande dom.

– Vi sitter inte passiva och väntar på att polisen ska bli färdiga med sin del, säger Dusan Vucenovic och förklarar att de har strypt utbetalningar tidigare under samtliga stora assistanshärvor i Halland.

Samtidigt finns det personer som försöker bryta sitt kontrakt och vill att försäkringskassan slutar att betala ut pengar till det brottsmisstänkta företaget Charkas Assistans och ”moderbolaget” Diploma AB.

Men när det gäller dem som verkligen behöver alla sina assistanstimmar så kan inte försäkringskassan stoppa utbetalningarna, även om det misstänks att de går rakt in i ett oseriöst företag.

– Det är ett dilemma för dem som drabbas. Men det är samtidigt inte vårt uppdrag, eller vår uppgift, säger enhetschefen.

LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) är en rättighetslagstiftning. Det innebär att de assistansberättigade själva väljer vem de ska anlita. Det har inte myndigheterna med att göra, även om brukaren upplever sig vara fast i ett bristfälligt kontrakt.

– Jag känner med dem som är missnöjda. Men de har möjlighet att söka sig till ett annat assistansbolag, eller välja det kommunala alternativet, säger Dusan Vucenovic.

Han bekräftar att försäkringskassan har sett en trafik av assistansberättigade som går från att ha varit kunder hos Charkas Assistans till att anlita det nya bolaget Diploma AB.

Det sistnämnda startades 2009 av vd:n för Charkas och har legat i träda fram till årsskiftet. Sedan i höstas har det dock varit aktivt i att försöka få över gamla kunder till ett bolag med nytt namn och obefläckat rykte.

Samtidigt som utredningen pågår i Hallands senaste assistanshärva så tas krafttag i hela landet för att uppdatera alla beslut om assistansersättning.

Egentligen ska det göras vartannat år. Men arbetet har prioriterats ner och släpat efter tidigare. Det handlar om att ge fler timmar till dem som behöver och färre till dem som kanske tillfrisknat, eller haft ett mindre vårdbehov än vad beslutet från försäkringskassan gjort gällande.

– I sommar ska det vara klart. Sedan ska uppdateringarna skötas regelbundet, säger Dusan Vucenovic och förklarar att av 207 assistansberättigade i Halmstad, Hylte och Laholm har bara ”en handfull” blivit av med ersättningen efter genomgången.