Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Johan Untersteiner fick inte med egentränade Cyber Lane till Elitloppet på Solvalla utan sitter i stället upp bakom Missle Hill. Det är en häst som till vardags tränas av Daniel Redén på Solvalla och som Untersteiner den yngre – som har sin bas på Drömgården i Holm norr om Halmstad – aldrig tidigare har kört.  Bild: Jari Välitalo/arkiv
Johan Untersteiner fick inte med egentränade Cyber Lane till Elitloppet på Solvalla utan sitter i stället upp bakom Missle Hill. Det är en häst som till vardags tränas av Daniel Redén på Solvalla och som Untersteiner den yngre – som har sin bas på Drömgården i Holm norr om Halmstad – aldrig tidigare har kört. Bild: Jari Välitalo/arkiv

Untersteiner ska skapa magi – på fyra minuter

Johan Untersteiner, 35, laddar inför Elitloppet med en häst som han aldrig tidigare har kört.
Hans förberedelsetid ihop med Missle Hill är minimal innan det är dags för start på Solvalla på söndag.
– Fyra-fem minuter, säger stjärnkusken från Halmstad.

Johan Untersteiner hade hoppats få göra karriärens femte elitloppsstart bakom egentränade Cyber Lane, men ekipaget fick ingen biljett av Solvallas svårflirtade sportchef Anders Malmrot.

I stället tar Johan Untersteiner plats i sulkyn bakom femårige Missle Hill, som är en av hemmatränaren Daniel Redéns tre inkvalade hästar.

Men det är ett djur som han aldrig har kört förut utan träffar för första gången bara minuter före start i försöket på söndag.

– Jag kommer inte att få värma upp hästen utan det gör tränaren själv. Jag kommer bara att ta tömmarna och åka rakt ut till loppet egentligen. Sedan är det defilering och fem minuter till start, berättar han.

Funkade med Propulsion

Alla som någon gång har satt sig bakom ratten i en obekant bil vet hur knepigt det kan vara att hitta alla reglage och knappar – och då förväntas du knappast tävla mot Lewis Hamilton eller Marcus Ericsson om några minuter.

Men för Johan Untersteiner är snabba ryck en del av vardagen.

– Det är för- och nackdelar så klart. Jag har inga förutfattade meningar om hästen, men samtidigt kan det vara en utmaning att jag inte känner honom. Men i den här högsta klassen så är det väldigt sällan några bekymmer. Det är oftast mer om man har hästar som är mer orutinerade. I högsta eliten är hästarna relativt lika att köra.

I stället förbereder han sig genom att se Missle Hills tidigare lopp på video och prata med Örjan Kihlström, som brukar köra hästen.

Han har också provat ett liknande upplägg med framgång förut.

– Jag gjorde faktiskt likadant med Propulsion när jag körde honom för tre år sedan i Elitloppet. Då åkte jag också rakt ut till defileringen och hade aldrig kört honom innan. Vi var tvåa då.

Gör du något särskilt för att lära känna hästen under de här fyra-fem minuterna?

– Det är lite smågrejer. Man styr ju hästen med munnen och försöker skapa ett samspel där relativt snabbt. Sedan beror det lite på vad vi ska ha för taktik, om man ska vässa upp honom och göra en lite snabbare provstart eller om man ska hålla honom lugn. Det är upp till vad tränaren vill.

”Spännande vibbar”

Elitloppet är svårtippat i år. Johan Untersteiner menar att hälften av de 16 hästarna har segerchans – och dit räknar han även Missle Hill.

– Han är en runner-up och rookie i dessa sammanhang och folk har lite svårt att säga hur bra han är egentligen. Men det är lite spännande vibbar inför söndag, definitivt.

Vilken är den främsta lärdomen du har med dig från dina tidigare elitlopp?

– Den stora lärdomen över huvud taget från de större lopp jag har kört är att det inte går att förutse allt för mycket vad som händer. När alla är så extremt taggade blir det sällan som man har tänkt sig. Så det gäller att vara öppen och inte vara för fast vid taktiken.

Den stora nyheten i Elitloppet i år är att ingen publik får finnas på Solvalla på grund av coronapandemin.

Hur ska det bli?

– Vi får nästan se hur det blir innan jag vet faktiskt. I vårt vardagstrav tycker jag inte att det spelar så stor roll egentligen, men när vi börjar snacka om sådana här dagar där det ska vara 25 000–30 000 åskådare och det helt plötsligt inte är en människa – det kommer att kännas jättekonstigt. Jag tror att det är svårt att få till den här sista lilla adrenalinkicken, säger Johan Untersteiner.

”Enligt mig var det tjänstefel”

En som inte får köra på Solvalla är Peter Untersteiner, som hade hoppats på en plats med Heart of Steel.

Johan Untersteiner är upprörd över att pappa ratades:

– Jag vet inte om man ska använda ordet skandal, men jag förstår ingenting hur han inte kan bli inbjuden. Han slår världsmästaren från en utvändig position i ett av Nordens större lopp, Copenhagen Cup, och om inte det räcker till en elitloppsplats så vet jag inte vad man ska bevisa egentligen. Så enligt mig var det tjänstefel.

LÄS MER: Johan Untersteiner får chansen i Elitloppet

LÄS MER: Peter Untersteiner om nobben: ”Största besvikelsen i karriären”

Fakta: Johan Untersteiner i Elitloppet

2008: Galopp i försöket med Giant Diablo.

2017: Tvåa i finalen med Propulsion.

2018: Åtta i finalen med Pastore Bob.

2019: Galopp i försöket med Day Or Night In.

2020: Kör Missle Hill från spår fyra i första försöket.

Fler lokala sportnyheter hittar du här