– Det är helt otroliga siffror. Vi satte ut 10 000 kronor som mål från början så det var helt sjukt att kunna slå det med nästan 2 000 procent. Fantastiskt kul, säger John Larsson.
Padel-vloggaren Patric Persson från Göteborg låg bakom insamlingen med hjälp av Halmstadprofilen Robert von Scheele. Bland alla som skänkte pengar lottades två priser ut bestående dels av padelutrustning värd 8 000 kronor, dels en plats i en match med John Larsson, hans tourpartner Pablo Figueroa och Patric Persson själv.
”Musikhjälpen” är ett samarrangemang mellan Sveriges Radio P3 och Sveriges Television och samlar in pengar till Radiohjälpen. Årets kampanj hade på måndagen gett över 48 miljoner kronor på temat ”ingen människa ska lämnas utan vård”.
John Larsson & Co hade sent på måndagseftermiddagen dragit in 193 850 kronor och låg därmed på 19:e plats på topplistan över de insamlingar i Sverige som hade fått in mest pengar.
– De går till väldigt bra ändamål och att samtidigt då få se att så många faktiskt kan tänka sig att bidra så mycket även i dessa tider... man vet ju hur det är med pandemin och att folk har förlorat jobbet, men ändå är det sådan uppslutning. Det var många gånger under de här dagarna som man blev rörd av att se vad som delades, säger John Larsson.
Den veckolånga dygnet runt-sändningen av ”Musikhjälpen” i radio och tv avslutades i söndags kväll, men de digitala insamlingsbössorna är öppna fram till den 31 december.