Ocean Race-båtarna har varit i Göteborg i en vecka, men drar nu vidare ut på sista etappen av tävlingen.
Ocean Race-båtarna har varit i Göteborg i en vecka, men drar nu vidare ut på sista etappen av tävlingen.

Ocean Race kan få ny båtklass

Färre hamnstopp, men en ny båtklass och fler deltagande båtar. Ocean Race vill växa till nästa upplaga av havskappseglingen.

ANNONS
|

När Ocean Race-båtarna på torsdagen lämnar Göteborg, efter startskottet för den elfte och sista etappen, är tre team kvar i segerstriden – den jämnaste slutspurten hittills i havskappseglingen.

Totalt är det dock bara sju båtar som har varit med i den senaste upplagan.

Richard Brisius, sedan i höstas ordförande för Ocean Race och en av de nya ägarna till tävlingen, hoppas på en ändring till nästa gång.

- Ambitionen är förstås att det ska bli fler båtar, vi vill se en växande trend, säger svensken.

ANNONS

- Någonstans 10–12 är väl rätt lagom. Men det är ganska krävande att få ihop ett team, det har vi full förståelse för.

Etablerad klass

De senaste två upplagorna har seglats med de specialbyggda så kallade Volvo Ocean 65-båtarna. Inför starten av nästa varv runt jorden, från Alicante hösten 2021, förhandlar Ocean Race dock också med Imoca, en befintlig och etablerad båtklass för havskappseglingar.

- Båtklasser är ett kärt ämne för seglare och för teamen. Vi diskuterar att ta in en ny båtklass och är i diskussioner med Imoca, som har funnits och utvecklats under snart 30 år, säger Richard Brisius.

- Fördelen med det är att då för vi ihop två stora delar av havskappseglingen till en bättre helhet. Ett alternativ vore också två parallella båtklasser.

ANNONS

Stort intresse

Utöver starten i Spanien är den exakta bansträckningen inte klar än. Om Sverige får ett hamnstopp även utan Volvo AB och Volvo Cars som ägare är alltså oklart. Omkring 60 städer längs den tänkta rutten har anmält sitt intresse.

- Vår plan är att det ska gå den traditionella rutten med ett stopp på varje kontinent och ett par ställen till. Men kanske ett par, tre färre stopp runt jorden än vad vi har i dag, säger Brisius.

De sju tävlingsbåtarna i den pågående upplagan beräknas segla i mål i Haag på söndag.

Mapfre har redan säkrat segern i hamnserien och leder också tävlingen totalt. Men det spanska teamet behöver hålla både nederländska Brunel och kinesiska Dongfeng bakom sig på den sista etappen.

Först i mål av trion vinner tävlingen.

TT

Fakta: Ocean Race

Den första upplagan av Ocean Race, under sponsornamnet Whitbread, gick 1973/1974.

Sedan 2001 har tävlingen hetat Volvo Ocean Race. Volvo Cars och Volvo AB har ägt tävlingen tillsammans men meddelade nyligen att Atlant Ocean Racing Spain, som leds av svenskarna Richard Brisius, Johan Salén och Jan Litborn, kliver in som ny ägare.

Två svenska båtar har vunnit tävlingen: EF Language 1998 och Ericsson 4 2009.

Den pågående omgången av havskappseglingen, den 13:e i ordningen, startade i Alicante den 22 oktober förra året. Därefter har seglatsen gått via Lissabon, Kapstaden, Melbourne, Hongkong, Kanton (Guangzhou), Auckland, Itajai (i Brasilien), Newport (i USA), Cardiff och Göteborg.

Totalt handlar det om cirka 45000 sjömil (motsvarande omkring 83000 kilometer).

Målgången i Haag är beräknad till den 24 juni.

ANNONS