Gyllene Tider stöttar när Drott tar udda grepp för överlevnad

Vad gör man när coronapandemin förlamar världen och man inte får spela eller ens träna handboll? Öppnar egen butik, tänkte HK Drott.
– Vi kan inte bara sitta ner och tycka synd om oss själva utan måste vara proaktiva och tänka utanför boxen, säger ordföranden Björn Kullenberg.

ANNONS
|

För även om sofforna inte var på plats och mycket ännu saknades slog Drott-in-Store upp portarna i helgen.

Det är där som man alla lördag och eventuellt fler dagar, till en början fram till jul, ska kunna gå in och prata handboll med spelare och ledare på plats, titta på gamla handbollsmatcher, minnas och shoppa diverse prylar och då inte enbart klubbens merchandise.

– Visst kan man snacka om dålig tajming med tanke på att det är så få människor ute i dessa tider. Men erbjudandet som vi fick var för bra för att tacka nej till, förklarar Björn.

Jodå, när fastighetsägaren och Drott-vännen Lars Wennerholm ringde och berättade att en lokalerna till en tidigare klädbutik på Storgatan stod tomma och var till förfogande för – noll kronor i hyra, var det inte mycket att tveka på.

ANNONS

– Så nu har vi fått nycklarna och tänker inte lämna tillbaka dem... skrattar Björn.

– Nej, vi vet ju om att det är på lånad tid och är oerhört tacksamma över detta. För när vi nu inte ens syns på arenan och supportrarna inte kan komma till oss så får vi komma till dem.

Säsongen 2020/21 handlar, precis för alla andra klubbar, nu i första hand om att överleva. Och extra tacksamt då att Gyllene Tider återigen kliver in som sponsor.

– Det betyder enormt mycket för oss, inte minst kopplingen mellan oss, påpekar Kullenberg.

Från bandets sida är det Micke Syd som skötte kontakterna:

– Det var Thomas (Sivertsson) som ringde och frågade igen. Så ringde jag ringde runt och frågade de andra i bandet och alla var med på banan för det känns bra att kunna hjälpa till på något sätt.

– Jag menar, vi är som Fantomen. Vi är med även om vi inte finns... skrattar han.

– Sedan är det upptill Drott hur de vill använda stödet. Om vi exempelvis kommer med på lagtröjan igen.

Samtidigt går HK Drott ute med kampanjen ”Medlemsslanten” – detta i stället för Grindslanten som annars har varit en viktig intäktskälla.

ANNONS

– Ett antal företag ställer upp med, i nuläget, 180 kronor för varje medlem som vi värvar. Och potentialen finns, säger Kullenberg och nämner att ynka 104 är medlemmar i den anrika föreningen i nuläget.

Utanför butiken går kassören Andreas Wahlström omkring iklädd svettig maskotdräkt för att locka in folk i butiken.

Och visst – ett antal mössor och kuddar liksom medlemskap slås in i kassan premiärdagen.

– Sedan är tanken att vi ska utöka butiken när sortimentet blir större, där vi förstås hoppas mest på julförsäljningen. Och där även våra sponsorer ska kunna marknadsföra sina produkter, förklarar Drott-ordföranden.

– Vi var ju verkligen på gång och hade flow i klubben när coronan kom. Målet är fortfarande Allsvenskan för båda lagen, men man vet ju inget när det inte finns någon bortre gräns för pandemin och då är trots allt bara idrott vi sysslar med. Men kan man då inte sälja handboll så får man sälja annat i dessa dagar.

ANNONS