Säljer delikatesser – för pengar till skolresor och cuper

Barnarbete är ett ord som med rätta fyller oss med avsky. Tankarna går till syfabriker i låglöneländer där barn under usla arbetsvillkor syr kläder som vi rika västerlänningar ska kunna köpa för en spottstyver i våra köpcentra.

|

Samtidigt finns det i Sverige unga som denna årstid får sin första kontakt med arbetsmarknaden på ett sommarjobb i ett företag på sin hemort, kanske på mammas eller pappas arbetsplats. Att som ung tjäna pengar är både nyttigt och lärorikt. Unga svenskars möjlighet att arbeta är kraftigt reglerad i lagstiftningen, vilket naturligtvis är bra. Riktigt unga barn får överhuvudtaget inte jobba medan äldre enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer får ”ha ett lätt och ofarligt arbete”. Först från 16 års ålder får man ha mer normala jobb och praktiktjänster, men även där finns särskilda regler.

Så hur gör då skolklasser som vill på skolresa eller idrottslag som vill åka på cupresor och träningsläger för att finansiera sin resa? En möjlighet är lättare försäljningsarbete. Många har sålt majblommor och jultidningar som barn, och det blir såklart enklare om man kan sälja i grupp.

Detta har DelikatessKungen tagit fasta på. Sedan början av 1990-talet har de samarbetat med skolor och föreningar som sålt företagets lufttorkade salami, handgjorda belgiska chokladpraliner och andra delikatesser. Ersättningen är helt provisionsbaserad, vilket innebär att ungdomarna jobbar så mycket de har lust till. Det finns inget krav på arbetstid eller ett visst antal sålda förpackningar och när gruppen vill avsluta sin försäljning gör de det. Mer försäljning ger högre ersättning.

Först tar man upp beställningar genom att knacka dörr i bostadsområden, uppvakta lokala företag eller sälja i samband med särskilda evenemang som lockar stor publik, och då givetvis i samråd med arrangören. När marknaden är färdigbearbetad skickar DelikatessKungen ut alla sålda produkter till gruppens kontaktperson varpå ungdomarna i sista etappen levererar varorna till kunderna som samtidigt betalar för dem. På det sättet behöver varken gruppen eller kunderna ligga ute med pengar, ingen tar någon ekonomisk risk.

I år har DelikatessKungen finansierat klassresor och träningsläger i 30 år och en övervägande majoritet av grupperna är nöjda med samarbetet. Många av dem återkommer också för att sälja delikatesser inför nästa resa eftersom denna typ av barnarbete både är roligt och lönsamt.