Viktigt att pojkar får lära sig prata om känslor

Hur vi bemöter barnen i tidig ålder ligger till grund för hur de utvecklas senare i livet. Därför är ett jämställdhetsarbete redan i förskolan nödvändigt, anser familjepedagogen Micael Eliasson.

ANNONS
|

Till vardags arbetar Micael Eliasson som familjepedagog på Familjecentralen i Laholm. Genom sitt arbete har han skaffat sig stor erfarenhet av att möta blivande föräldrar och prata om föräldraskap och könsroller. Sedan flera år tillbaka är han aktiv medlem i Manliga nätverket, som verkar för jämställdhet och kvinnofrid och mot mäns våld och övergrepp.

Micael Eliasson känner starkt för jämställdhetsarbetet i förskolan och har informerat på föräldramötena på bland annat Katthults förskola.

– Jag försöker alltid att snabbt få igång en dialog med föräldrarna om vad de tycker och tänker om det här med pojkar och flickor, säger han.

ANNONS

Dessutom försöker han beskriva situationer som föräldrarna kan relatera till och känna igen från sitt eget liv. Ett exempel Micael Eliasson ofta pratar om är skilsmässor. När ett par separerar är det vanligt att kvinnan har flera personer att vända sig till medan mannen står ensam med sina tankar och funderingar, menar han.

– I snitt kan man säga att kvinnor har tre till fyra nära vänner, medan män har ungefär en halv. I en svår situation när man verkligen behöver använda talet har de ingen vän att vända sig till. Det är ett samhällsproblem att män är så osäkra på att prata om känslor.

Hur hör då vuxna mäns vänskapsrelationer ihop med jämställdhetsprojekt

i förskolan? Jo därför att vårt beteende som vuxna grundläggs redan när vi är små barn. Både pojkar och flickor lär sig av omvärlden att vara på speciella sätt, utifrån vilket kön de tillhör, och i pojkars könsroll ingår inte att prata om känslor.

– Vi borde lära pojkar det tidigt, men hur gör man det? Kanske genom att se till att pojkarna närmar sig fenomenet bästis? funderar Micael Eliasson.

– Tjejer har ofta tidigt en bästa vän som de alltid är med och pratar mycket med. Vi vuxna kanske ska stimulera det lite mer.

ANNONS

Liksom personalen på Katthult betonar Eliasson vikten av att först medvetandegöra sig själv, för att sedan kunna arbeta på ett bra sätt med barnen. Men den processen kan vara svår.

– Hela jämställdhetshistorien har inneburit att man i viss mån sparkat undan marken för både män och kvinnor. Det är inte alltid helt lätt att tänka om.

Att upptäcka att man faktiskt behandlar barnen orättvist, kan innebära en skuldbörda för vissa vuxna. Särskilt personal som har som yrke att bemöta barn kan se det som ett misslyckande, menar Micael Eliasson.

– Därför är det modigt att våga se sig själv och arbeta med att ändra sitt beteende. Och vinsten av att barn behandlas mindre utifrån kön är stor, arbetet är mödan värt.

– Vinningen är att barnen får utveckla sidor de inte skulle ha utvecklat annars. Flickorna blir mer självständiga och pojkarna får möjlighet till en annan typ av kommunikation.

– För pojkar handlar det mycket om att tävla, det kan vara bra att ta bort en del av det tänkande. Samtidigt är vinsten med tävlandet att man lär sig hantera en förlust, det kan vara bra även för flickor, säger Micael Eliasson.

ANNONS

ANNONS