Etiopiens transportminister Dagmawit Moges håller pressträff.
Etiopiens transportminister Dagmawit Moges håller pressträff.

Pilot på olycksplan i Etiopien följde rutinerna

Besättningen gjorde vad den skulle för att försöka få kontroll över flygplanet som kraschade i Etiopien med 157 personer ombord, enligt en preliminär rapport. Tillverkaren Boeing uppger att man kommer göra allt för att förbättra säkerheten av flygplanen.

ANNONS
|

- Besättningen följde rutinerna som tillhandahållits av tillverkaren och gjorde det flera gånger, men kunde inte få kontroll över planet, säger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges på en presskonferens.

Allt gick normalt till när planet lyfte och det var i gott skick, visar en första officiell rapport om vad som hände vid kraschen. Besättningen hade alla nödvändiga licenser och rätt erfarenhet.

ANNONS

Ingen ansvarig för kraschen pekas ut och inte heller innehåller den preliminära rapporten någon detaljerad analys av olyckstillfället, vilket är i linje med rutiner efter flygkrascher.

Alla licenser

Men det är ändå tydligt vad utredarna fokuserar på, i och med att det understryks att besättningen följde rutinerna och att rekommendationer riktas mot flygplanstillverkaren: Boeing bör se över kontrollsystemen på flygplansmodellen innan den används igen av flygbolagen, enligt transportministern.

- Flygsäkerhetsmyndigheterna måste se till att granskningen av flygkontrollsystemen har tagits emot på ett tillfredsställande sätt av tillverkaren innan flygplanet släpps för användning, säger Dagmawit Moges.

Den huvudansvarige för utredningen tillägger att det inte går att slå fast att olycksorsaken bottnar i ett strukturellt problem med flygplansmodellen. Fler spår ska utredas.

"Vidta åtgärder"

Boeing kommenterar den preliminära rapporten i ett skriftligt uttalande på sin hemsida.

"Vi kommer noggrant granska den preliminära rapporten och vidta alla nödvändiga ytterligare åtgärder för att förbättra säkerheten för våra flygplan", säger vd:n Kevin McAllister i uttalandet.

Vidare säger Boeing att företagets tekniska experter kommer att fortsätta hjälpa till i den pågående utredningen och att man arbetar med att dra lärdomar från olyckan med Lion Air-planet.

ANNONS

I den grupp som skrivit rapporten ingår 18 experter från bland annat amerikanska och europeiska flygsäkerhetsmyndigheter. Inom ett år väntas en slutrapport vara klar.

Även flygbolaget Ethiopian Airlines vidhåller att dess piloter gjorde vad de skulle:

"Vi är väldigt stolta över hur våra piloter följde nödrutinerna och över deras professionella hantering av en extremt svår situation", säger företagets vd Tewolde Gebremariam i ett uttalande, och framför återigen kondoleanser till de drabbades familjer.

"Svår situation"

Samtliga ombord omkom vid olyckan som inträffade kort efter det att planet – en Boeing 737 Max 8 – lyft från flygplatsen i den etiopiska huvudstaden Addis Abeba den 10 mars. Fyra av offren var svenskar.

Efter olyckan i Etiopien har flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 tagits ur drift i nästan hela världen.

Ett Lion Air-plan av samma modell kraschade i höstas i Indonesien, och 189 personer ombord omkom. En preliminär rapport om Lion Air-planet visade att piloterna förlorade kontrollen över planet efter det att ett nödsystem, som förkortas MCAS och som reglerar planets fart och höjd, gått i gång.

Boeing sade under onsdagen att man med framgång testat en uppdatering av MCAS, för att minska systemets påverkan och göra det lättare för piloterna att hantera.

TT-AFP-Reuters

Fakta: Boeingolyckorna

Två Boeing-plan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher – sammantaget har nästan 350 människor omkommit. Flygplansmodellen, 737 Max 8, har efter detta stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem planen är utrustade med, kallat Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS).

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Flygplanstilverkaren Boeing misstänker nu att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av, vilket i sin tur gör det omöjligt för piloterna att ta över styrningen manuellt. Om man hittar en bugg skulle den kunna ligga bakom de båda flygkrascherna, men buggen har inte kunnat bekräftas.

Källa: AFP

ANNONS