Människor har samlats vid flottbasen i Mar del Plata medan sökandet pågår.
Människor har samlats vid flottbasen i Mar del Plata medan sökandet pågår.

Officer: Oväder ger hopp åt ubåtsbesättning

Men han påpekar att besättningens öde är ännu inte beseglat.

ANNONS
|

Det är nu fem dygn sedan ubåten med 44 man ombord gav ifrån sig det senaste livstecknet, signaler som snappades upp i onsdags av ett amerikanskt satellitkommunikationsföretag cirka 40 mil utanför Patagoniens kust, rapporterar Reuters.

Vädret i området är mycket hårt. I uppåt sju meter höga vågor deltar fartyg och flygplan från flera länder i sökandet efter ubåten. Men just de svåra väderförhållandena kan paradoxalt nog vara ett skäl att bevara hoppet.

- Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att de gått ner och ligger och väntar på bättre väder, säger Joakim, ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona, där man inte vill avslöja officerarnas efternamn.

ANNONS

Problem med batterierna

Ubåten San Juans tekniska problem är relaterade till fartygets batterier, uppger argentinska flottan som hänvisar till meddelandet i onsdags.

- Det är en diesel-elektrisk ubåt som för att ladda batterierna måste komma upp till ytan och sticka upp en snorkelmast. Och det är näst intill ogörligt i de här vågorna. Kanske är det så att man tvingas ligga nere och vänta ut vädret, säger Joakim.

I absolut sämsta fall är hela båten mörklagd. Och om batterierna är helt utslagna kan besättningen bara "sitta och hoppas att räddningen kommer", konstaterar han.

- Men normalt sett finns nödbatterier så att man har nödbelysning.

Syre i sju dygn

Ubåtens syreförråd räcker i sju dygn i undervattensläge. Vid ytdrift finns mat och drivmedel för uppåt tre månader.

- Men syre är bara en av faktorerna – man måste kunna rena luften också. Vi andas ut koldioxid och den måste man få bort om besättningen ska överleva. Syre och luftrening går hand i hand, säger Joakim.

ANNONS

I lördags uppfattades sju signaler som misstänktes komma från den försvunna ubåten, men argentinska flottan meddelade på tisdagen att så inte var fallet. Det kan i stället ha handlat om ljud från något djur.

Ubåten, av typen TR-1700, var på väg från ett rutinuppdrag i Ushuaia nära Sydamerikas sydligaste spets till hemmabasen i Mar del Plata, 40 mil söder om Buenos Aires.

TT

Fakta: Ubåtskatastrofer

118 döda i augusti 2000:

Brand utbryter på den ryska ubåten Kursk som exploderar i undervattensläge under en stridsövning i Barents hav. De flesta omkommer omedelbart, men några i besättningen överlever i flera dagar innan de dör av syrebrist. Hjärtskärande brev till besättningsmännens efterlevande – skrivna i blod – hittas i vraket.

70 döda i maj 2013:

En kinesisk ubåt förliser under en övning i Gula havet sydost om Peking. Hela besättningen förolyckas. Enligt statliga medier misstänker militären att den mänskliga faktorn ligger bakom olyckan, men regeringen anger bara "tekniska problem" som orsak.

42 döda i april 1989:

En brand ombord tvingar den sovjetiska atomubåten Komsomolets att stiga till ytan på internationellt vatten, cirka 50 från den norska kusten. De flesta besättningsmännen söker sin tillflykt i det iskalla vattnet; endast några få använder livbåtarna. Av de 69 i besättningen överlever 27. De flesta omkommer i ubåten när den sjunker.

Fakta: Nyhetsbyrån AFP

ANNONS