En elsparkcykel framförs vid Place Denfert-Rochereau i Frankrikes huvudstad Paris. Arkivbild.
En elsparkcykel framförs vid Place Denfert-Rochereau i Frankrikes huvudstad Paris. Arkivbild.

Frankrike skärper reglerna för elsparkcyklar

Elsparkcyklarna som gjorde sitt intåg med buller och bång under förra året retar gallfeber på många fransmän. Nu förbereder regeringen ett lagförslag för att minska olyckorna med den elektriska nymodigheten.

ANNONS
|

Ett snabbt och enkelt transportsätt för den miljömedvetna stadsbon, som går att hyra genom en mobilapplikation för varje enkelresa, och som tar betydligt mindre plats i trafiken än en bil? Eller en styggelse som uppmuntrar till trafikförseelser, som parkeras huller om buller på trottoarerna, och som dessutom riskerar att leda till allvarliga kollisioner med fotgängare?

Invånarna i många av världens större städer är delade i två läger, antingen för eller emot elsparkcyklarna som lanserades på bred front under 2018. Ett videoklipp från i januari utgjorde grädde på moset när det spreds bland franska användare i sociala medier – klippet visar hur en elsparkcykelförare tar sig fram på en motorväg utanför Paris i hisnande 85 kilometer i timmen.

ANNONS

Frankrikes regering har uppenbarligen snappat upp att frågan är laddad, och förbereder sig på att skärpa reglerna för hur och var fordonen får framföras, skriver Le Parisien.

Förbjudet på trottoarer

Paris borgmästare Anne Hidalgo har gått i bräschen och infört böter på 135 euro, motsvarande runt 1500 kronor, för dem som kör elsparkcyklar på trottoarer. Nu vill regeringen att förbudet ska omfatta hela landet. Den som av någon anledning behöver korsa en trottoar med en elsparkcykel, till exempel för att ta med sig den in i en byggnad, får fortsättningsvis nöja sig med att leda den med handen, enligt lagförslaget som tidningen tagit del av.

En hastighetsbegränsning ska införas på högst 25 kilometer i timmen, och inom städer måste förarna hålla sig till cykelbanor om så finns, och köra på vägar där hastighetsbegränsningen inte överstiger 50 kilometer i timmen. Det ska dessutom bli otillåtet att ta sig fram med elsparkcykel på bilvägar utanför tätbebyggt område.

Branschen är positiv

Grégoire Hénin, vice ordförande för en branschorganisation för elektriska mikrofordon, som elsparkcyklar och hoverboards, är positivt inställd till skärpningen.

- Det är en mycket bra idé att införa regler, eftersom det har blivit rena vilda västern efter mångdubblingen av operatörer som erbjuder självuthyrning av elsparkcyklar, säger Hénin till Le Parisien.

ANNONS

- De nya reglerna kommer att medverka till att utbilda användarna, säger han.

Inför åldersgräns

Många franska barn kommer nog att ogilla förslaget om en åldersgräns på åtta år, samtidigt som många föräldrar kommer kunna hänvisa till en kommande regel om att förare yngre än tolv måste bära hjälm, enligt förslaget. Det ska även införas ett förbud mot att färdas mer än en person per elsparkcykel.

Andra förslag på nya regler är förbud mot att bära hörlurar under körning, krav på ringklocka och bak- och framljus, samt reflexväst vid körning i natt eller skymning.

De nya reglerna är tänkta att börja gälla från och med september.

TT

ANNONS