En vrakdel från det störtade ryska planet.
En vrakdel från det störtade ryska planet.

Expert: Snabbt och dramatiskt förlopp

Flygplanet föll väldigt snabbt vid flygkraschen utanför Moskva och det tyder på en plötslig totalförlust av kontrollen, säger en expert. Flygsäkerheten i Ryssland är fortfarande generellt problematisk – men det är för tidigt att uttala sig om haveriorsaken.

ANNONS
|

- Det går inte att göra mer än att sätta upp ett antal hypoteser just nu, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till TT.

Ett inrikesflygplan störtade bara minuter efter starten från Moskvaflygplatsen Domodedovo på söndagen. Alla 71 personer ombord omkom, enligt den ryska åklagarmyndigheten för transportärenden.

Hans Kjäll hänvisar till uppgifter från sajten Flightradar24 som säger att något inträffade på ungefär 2500 meters höjd.

ANNONS

- Där har plötsligt flygplanet fått en väldigt hög sjunkhastighet, ungefär 3000–4000 fot (drygt 900 till drygt 1200 meter) i minuten – och det är väldigt snabbt. Någon form av förlust av kontrollen har skett. Det har inträffat något väldigt dramatiskt och kraschen har varit väldigt, väldigt våldsam.

"Ny konstruktion"

Kjälls teori om ett snabbt händelseförlopp understöds möjligtvis av den ryska haverikommissionens uttalande om att inga larm kommit in från besättningen om några problem med flygplanet.

Kjäll säger att flygplanstypen, en Antonov AN148, bara varit i trafik i knappt tio år, och att den säkerhetsmässigt bör vara på samma nivå som andra flygplan i tung luftfart i resten av världen.

- Samtidigt är det en relativt ny konstruktion så det kan ju rent teoretiskt finnas några problem man inte lyckats brygga över. Det kan bero på hur mycket ny teknik man använt, men det går bara att spekulera i.

ANNONS

Det aktuella flygbolaget, Saratov, är numera ett dotterbolag till jätten Aeroflot och Saratov sticker inte ut ur säkerhetssynpunkt, enligt Kjäll.

En preliminär haverirapport ska komma om en månad, påpekar han. En av planets två så kallade svarta lådor – med flygdata – har redan hittats.

Tre gånger högre

Kjäll säger att för ungefär tio år sedan var risken för dödliga olyckor per flygtimme ungefär fem gånger högre i rysk flygfart än i Europa, Nordamerika, Australien och Nya Zeeland.

Men sedan dess har säkerheten i Ryssland förbättrats till att risken nu är ungefär tre gånger högre.

Utlösande faktorer till flygolyckor delas upp i orsaker grundade i omgivningen, i tekniken och i flygoperativa beslut tagna av människor. Det sistnämnda området står för ungefär åtta av tio olyckor.

På frågan om vilket av de tre områdena Ryssland fortfarande har extra stora problem med svarar Kjäll:

- Det är högre risk på alla, och inget sticker ut speciellt.

TT

ANNONS