Den så kallade trollfabriken Internet Research Agency i ryska S:t Petersburg. Arkivbild.
Den så kallade trollfabriken Internet Research Agency i ryska S:t Petersburg. Arkivbild.

Kreml ville skapa afroamerikanska soffliggare

Den ryska trollfabriken Internet research agency (IRA) riktade sig särskilt mot afroamerikaner i sina påverkansoperationer under presidentvalet i USA 2016, enligt en ny rapport som presenterats i senaten.

ANNONS
|

Det huvudsakliga målet för det S:t Petersburgbaserade IRA var att öka splittringen i det amerikanska samhället och uppmuntra starka demokratiska väljarbaser – såsom latinos, ungdomar och hbtq-personer – att inte rösta, enligt rapporten.

En ny studie från Oxforduniversitetet – den hittills mest omfattande studien av IRA-kopplade inlägg i sociala medier 2015–2017 visar att speciellt fokus lades vid just afroamerikanska väljare.

"Kampanjerna syftade uppenbart till att splittra afroamerikanska, liberala och hbtq-väljargrupper. De byggde på budskapet att det bästa sättet att främja afroamerikanska frågor var att bojkotta valet och fokusera på annat", står det i studien.

ANNONS

De nästan 4000 IRA-kopplade konton på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube som forskarna undersökt försökte i stället uppmuntra vita republikanska väljare att rösta.

Enligt den amerikanska tankesmedjan Pew Research Center sjönk afroamerikaners valdeltagande till 59,6 procent i valet 2016 – fem procentenheter lägre än i valet 2012. Samtidigt ökade antalet röster från vita väljare kraftigt.

TT-AFP

ANNONS