Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Migrationsverkets talsvar ändrades av en person som ringde in externt. Arkivbild.

Utomstående bakom "Jävla Migrationsverket"

Den som ringde in till Migrationsverket den 28 januari kan ha mötts av en röst som sade "jävla Migrationsverket" i stället för det ordinarie talsvaret. Myndigheten bekräftade då händelsen och uppgav att man hade telefoniproblem.

Hur meddelandet som annars hörs när man ringer växeln hade försvunnit och bytts ut kunde myndigheten inte svara på. Nu uppger Migrationsverket för Dagens Nyheter att en utomstående person bytt ut meddelandet.

”Vår teleoperatör har nu utrett vad som gick fel och det handlar om en person som ringde in externt och som kunde spela in meddelandet på vårt talsvar”, skriver Peder Sjölander, chef för Migrationsverkets digitaliserings- och utvecklingsavdelning, i ett mejl till DN.

Mer än så vill Migrationsverket inte säga om händelsen, men uppger att det funnits en ”funktion som inte höll tillräckligt hög kvalitet”. Den funktionen ska nu vara avstängd.

Myndigheten ber samtidigt om ursäkt till alla som bemöttes av det felaktiga talsvaret.