Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Tester visar: Hövding skyddar inte vid bilkrock

Tyska krocktester visar att Hövding inte skyddar cyklisten vid krock med en bil som kör i 40 km/h.
Nu tar Folksam bort sin rekommendation av airbaghjälmen.

Hövding har lanserats som världens säkraste cykelhjälm. Men nya tester visar att den har begränsningar.

Vid krock med en bil som färdas 40 km/h hinner huvudskyddet inte blåsa upp sig, och cyklisten slår därmed huvudet rakt i bilhuven.

Det visar tester från det tyska statliga testinstitutet BaST, enligt Folksam.

– Problemet med Hövding är att den inte hinner täcka huvudet, säger Helena Stigson, forskare på Folksam.

Slår i direkt

När Folksam skulle utföra liknande tester ska Hövding ha valt att inte delta.

– Huvudskyddet behöver förstå att en krock sker, och vi fick svaret att det inte kommer att fungera i de hastigheterna, säger Helena Stigson.

Hövding börjar reagera först 80 millisekunder in i krockförloppet. Därefter behöver den ytterligare 100 millisekunder för att utvecklas helt. Men i en krock med bil går förloppet ofta snabbare än så, säger hon.

I Sverige certifieras cykelhjälmar genom tester där kollisionen motsvarar en hastighet på knappt 20 kilometer i timmen. Detta har Hövding klarat, och den är alltså CE-märkt.

"Säker produkt"

Men Folksam tar nu bort sin rekommendation för Hövding.

– Vi har tidigare märkt Hövding med "Bra val". Men nu känner vi att vi lurar våra kunder att de tror att de har ett fullgott skydd när de egentligen inte är skyddade i en kollision mot bil i högre hastigheter, säger Helena Stigson.

Hövding ställer sig frågande till Folksams slutsats. Vd Sofia Svensson påpekar att i Folksams egna tester presterar Hövding lika bra i dag som tidigare år.

– Vi har fem andra oberoende testinstanser som visar att vi har en säker produkt, säger hon.

Sofia Svensson framhåller att andra tester visar att inte heller en vanlig cykelhjälm fungerar vid högre hastigheter.

– Även om hjälmen sitter på huvudet måste man titta på g-kraften mot hjärnan för att se om det är relevant. Hela branschen behöver göra en utveckling för att kunna möta den typen av sällanolyckor som trots allt är väldigt allvarliga.

Kasta bort?

Varje år dör 15 cyklister i Sverige efter att ha kolliderat med ett motorfordon och över 1 000 skadas varav var femte allvarligt, enligt Folksam.

I Stockholm använder mer än var tionde cyklist en Hövding, enligt försäkringsbolagets senaste mätning.

TT: Ska de kasta bort sin Hövding nu?

– Vår rekommendation är att man ska använda en cykelhjälm som sitter på huvudet. Sen finns det individer som inte kan tänka sig att ta på sig en cykelhjälm och i de fallen är det klart att en Hövding skyddar bättre än om man cyklar utan hjälm, säger Helena Stigson och fortsätter:

– Står du i valet mellan att ta på dig en traditionell cykelhjälm och en Hövding bör du känna till att den inte kommer att skydda dig i alla situationer.

Höja våldsnivån

Försäkringsbolaget anser att det är dags att branschen ser över hur cykelhjälmar testas och godkänns. Helena Stigson påpekar att nästan var femte huvudskada hos cyklister sker vid krock mot fordon.

– Vi tycker att hjälmar bör testas för högre hastigheter för att även spegla risken vid kollision mot ett motorfordon. Vi kommer framöver att justera vår testmetod och höja våldsnivån, säger hon.

Fakta: Tips till cyklister

Använd en cykelhjälm som sitter på huvudet.

Här är några av de hjälmar som fått bra betyg i Folksams hjälmtester:

– Specialized Align II MIPS

– Biltema cykelhjälm MIPS

– Scott Arx Plus MIPS

– Occano MIPS helmet

– Bell Super Air R MIPS

Tips till bilister är att sänka hastigheten. Krocktesterna visar att om hastigheten sänktes till 30 km/h i områden där bilar och cyklar mixas, skulle risken att bli påkörd och allvarligt skadad minska med 40 procent.

Källa: Folksam