Teleoperatörer får inte ge vissa digitala tjänster särskild behandling, enligt förvaltningsrätten i Stockholm. Arkivbild.
Teleoperatörer får inte ge vissa digitala tjänster särskild behandling, enligt förvaltningsrätten i Stockholm. Arkivbild.

Telias trafikkampanjer får nobben av domstol

Telia får bakläxa även av förvaltningsrätten. Företagets kampanjer – som ger vissa digitala aktörer fördelar vad gäller datatrafik – är inte förenliga med EU:s regelverk, anser domstolen.

ANNONS
|

- Vi tycker att beslutet är tråkigt för våra kunder. Nu får vi analysera domen och ta ställning till hur vi går vidare, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Tidigare har Post- och telestyrelsen (PTS) kommit med liknande besked.

Målet som förvaltningsrätten prövat gäller två kampanjer – "Fri surf på sociala medier" och "Fri surf lyssna". Dessa gav Teliakunder möjligheten att fortsätta utnyttja vissa onlinetjänster när surfmängden tagit slut.

ANNONS

I början av 2017 krävde PTS, med stöd av en EU-förordning, att Telia skulle upphöra med kampanjerna. Beslutet befästs nu av förvaltningsrätten i Stockholm.

Populära kampanjer

Enligt rådmannen Marcus Edelgård är huvudregeln att leverantörer av internetanslutningstjänster ska behandla all trafik på internet likvärdigt.

"Vi har i likhet med PTS funnit att Telia blockerar viss internettrafik och därmed vidtar en trafikstyrningsåtgärd som är oförenlig med EU-regelverket", säger han i ett pressmeddelande.

Inger Gunterberg säger att kampanjerna är populära.

- Vi ser hur älskade tjänsterna har varit. Det här är också ett utvecklat sätt för kunderna att kommunicera med sin familj och nära och kära via sociala medier.

TT: Kommer ni att överklaga domen?

- Som sagt, nu får vi analysera domen och sedan ta ställning till hur vi gör.

Tre har rättat sig

Även operatören Tre, som har haft kampanjer liknande Telias, ingick i Post- och telestyrelsens granskning – men det ärendet har inte gått vidare till domstol.

ANNONS

- De slutade ganska direkt att nysälja den typen av erbjudanden. Sedan har de haft en tidsplan för att migrera befintliga kunder, så att alla ska ligga på ett erbjudande som inte strider mot förordningen. Det är en frivillig rättelse som vi följer upp, säger Emma Närvä, chef för konkurrensavdelningen på PTS.

TT

ANNONS