Nu ska ytterligare ett miljöfarligt vrak tömmas på olja. På bilden arbete med bärgning av olja från fartyget Lindesnäs 2019. Arkivbild.
Nu ska ytterligare ett miljöfarligt vrak tömmas på olja. På bilden arbete med bärgning av olja från fartyget Lindesnäs 2019. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Tankfartyg töms på olja – efter 40 år

Tankfartyget Rone sjönk utanför Gotland för drygt 40 år sedan.
Nu ska vraket, som klassats som ett av de mest miljöfarliga i Sverige, tömmas på drygt 200 000 liter olja.

ANNONS
|

Rone var på väg till Gotland när hon förliste i en storm i mitten av februari 1981. Sedan dess ligger fartyget på 98 meters djup, knappt tre mil väster om Gotland.

Hittills tycks ingen olja ha läckt ut från fartyget, som visat sig vara i relativt gott skick. Men Havs- och vattenmyndigheten har ändå klassat vraket som ett av de fem mest miljöfarliga i Sverige.

Nästa vecka börjar därför arbetet med att bärga de drygt 200 000 liter tjockolja som tros finnas ombord.

Enligt Fredrik Lindgren, utredare på myndigheten, skulle ett oljeläckage från Rone med stor sannolikhet ha negativ påverkan på marina kustmiljöer.

ANNONS

"Därför känns det väldigt bra att bärgningen av olja från vraket nu kommer att genomföras", säger han i ett pressmeddelande.

Eftersom vraket ligger så pass djupt sker bärgningen, som beräknas ta några veckor, med hjälp av en obemannad undervattensrobot.

Oljan kommer först att värmas, för att göra den mer lättflytande och enklare att pumpa upp.

Fakta: Miljöfarliga vrak

Enligt Havs- och vattenmyndigheten finns det cirka 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 3 000 som möjligt miljöfarliga, 300 som miljöfarliga och ett 30-tal som akut miljöfarliga.

I våras avslutades bärgningen av 175 000 liter olja från Skytteren, som sjönk utanför Lysekil 1942 och kallats "Sveriges miljöfarligaste vrak".

Tidigare har olja även bärgats från till exempel Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och från Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

ANNONS