Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej i hamnen i Luleå 2020.
Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Frej i hamnen i Luleå 2020. Bild: Pontus Lundahl/TT

Sjöfartsverket varnar för isbrytarhaverier

Den svenska isbrytarflottan lever på övertid. Enligt Sjöfartsverket behöver nya fartyg byggas så snart som möjligt, rapporterar SVT Norrbotten.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare. Flottan har snart 50 år på nacken.

– De lever på lånad tid och det finns risk för haverier. För att hinna bygga nya fartyg måste finansieringen vara klar senast våren 2022, säger Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket, till tv-kanalen.

De nya fartygen beräknas kosta minst 1,4 miljarder styck, enligt myndigheten.

I april kritiserade arbetsgivarorganisationen Transportföretagen regeringen för att isbrytarna inte inkluderats i den nya infrastrukturpropositionen, som förhandlades fram mellan de två rödgröna regeringspartierna samt Centerpartiet och Liberalerna.

"En post som inte kom med den här gången heller är investeringen i nya isbrytare. Isbrytarflottan går sedan flera år på övertid. Näringslivet är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna importera, producera och därmed exportera olika varor", skrev organisationen i ett pressmeddelande.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig uppgift om kostnaden för fartygen.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem med att komma fram.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket