S-reklamen har väckt upprörda känslor.
S-reklamen har väckt upprörda känslor.

S-reklam kritiseras för främlingsfientlighet

En bild på Facebook från Socialdemokraterna har fått skarp kritik – även internt – för att signalera främlingsfientlighet. En olycklig feltolkning, menar partiets kommunikationsavdelning.

ANNONS
|

Med budskapet "Vi slår vakt om Sveriges säkerhet" ses en polis och en passkontrollant konversera med någon inne i en tågvagn. S-reklamen har fått bred kritik sedan den publicerades i fredags. Kritikerna anser att Socialdemokraterna pekar ut skyddssökande flyktingar som ett säkerhetshot.

I de egna leden har Ulf Bjereld, förbundsordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet och statsvetare, varit starkt kritisk.

- I det politiska stämningsläge som råder i svensk debatt i dag borde man på förhand ha kunnat förstå att den skulle förknippas med stängda gränser som ett skydd mot invandring och flyktingmottagning, säger han och tillägger:

ANNONS

- Oron från min sida är också att den kan bidra till att underblåsa främlingsfientlighet. Att man säger ”titta här, till och med sossarna gör ju på det här sättet nu”.

"Smutsparti!"

Bilden har delats över 400 gånger och har bara på Socialdemokraternas egen Facebooksida genererat fler än 500 kommentarer.

"Ni vet mycket väl vilka signaler den där bilden skickar, att ni utmålar människor på flykt som ett säkerhetshot. Smutsparti!", skriver en användare. "Att personen som tagit fram denna kampanj ens får kalla sig socialdemokrat är för mig ett mysterium", kommenterar en annan.

Enligt partiets presschef Håkan Gestrin är bilden tänkt att sända budskapet att regeringen vill förlänga gränskontrollerna.

- Vi vill visa att vi tar trygghetsfrågor på allvar. Men vi har sett kritiken, och jag tycker det är olyckligt att flera personer, inte minst partimedlemmar, tolkar bilden som riktad mot nyanlända, säger han och tillägger att de också tar kritiken på allvar.

ANNONS

- Vi borde ha varit tydligare med bildtexten.

Glider åt höger

Statsvetaren Jonas Hinnfors säger till DN att det har skett ett politiskt fokusskifte inom S under de två senaste åren, där man gått från de klassiskt traditionella socialdemokratiska värdena – som välfärd och jobb – till att prata mer om högerorienterade frågor, något som märktes på partikongressen i våras.

- Då talade statsministern först och främst om brott, tiggeri, terror och försvar. Det var först på slutet som han kom in på traditionellt socialdemokratiska frågor.

Han menar att S genom Facebookbilden försöker vinna mark från Moderaterna och Sverigedemokraterna.

- Det är uppenbart att socialdemokraterna försöker ta plats på områden som framför allt dessa två partier har haft som sina prioriterade frågor, säger han till DN.

ANNONS
TT

ANNONS