Hur ser svenska lärare på sitt arbete? Svar ges i OECD-undersökningen Talis. Arkvibild.
Hur ser svenska lärare på sitt arbete? Svar ges i OECD-undersökningen Talis. Arkvibild.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Nu presenteras resultaten i en stor, internationell undersökning om lärares och rektorers arbetsvillkor. Förra gången studien genomfördes gav de svenska lärarna en i många delar mörk bild av sitt yrke.

ANNONS
|

Talis, som undersökningen kallas, är den största internationella undersökningen i sitt slag. Huvudansvarig för studien är OECD, som också genomför kunskapsmätningen Pisa bland elever världen över.

Mer än 250000 lärare och rektorer i 48 länder/provinser har deltagit i den senaste Talis, som genomfördes i fjol och publiceras på onsdagen. Presskonferenser hålls då i städer som Tokyo, Washington, Paris – och Stockholm. För bara i Sverige har 12000 lärare och 600 rektorer svarat på frågorna om bland annat motivation, arbetstillfredsställelse och vad arbetstiden upptas av.

- Vi vill veta vilka förutsättningar svenska lärare och rektorer har i sitt arbete, och vad som eventuellt behöver åtgärdas. Till syvende och sist handlar det om att eleverna ska ha en så bra skola som möjligt, säger Tomas Matti, Skolverkets projektledare för den svenska delen av Talis.

ANNONS

Förändring över tid

Tomas Matti konstaterar att lärarna och rektorerna fått svara på omfattande enkäter. Svarsfrekvensen är ändå betydligt högre än i liknande nationella undersökningar.

- Genom att delta i Talis har vi möjlighet att jämföra med andra länder. Vi kan också se förändringar för de svenska högstadielärarna sedan 2013.

I Talis 2018 har svenska lärare i hela grundskolan och gymnasieskolan deltagit. Förra gången, 2013, deltog Sverige endast med högstadielärare. Och den övergripande bilden de tecknade av sitt uppdrag var långt ifrån munter.

I förhållande till lärare i de andra då deltagande länderna fick de svenska lärarna mindre fortbildning och mindre stöd och återkoppling. De fick lägga mer arbetstid på administration. Och den stora majoriteten uppfattade att deras yrke saknade status i samhället. Endast hälften av de deltagande svenska lärarna skulle ha valt samma yrke om de fått välja på nytt.

Reaktioner

Reaktionerna i Sverige lät inte vänta på sig. Dåvarande utbildningsminister Jan Björklund (L) såg resultatet som ett underkännande av kommunerna som arbetsgivare, och pläderade för en förstatligad skola. Dåvarande språkröret Gustav Fridolin (MP) reste krav på statliga pengar till höjda lärarlöner. Och Skolverkets dåvarande generaldirektör Anna Ekström, numera utbildningsminister, pekade på behovet av en ökad tillströmning till läraryrket.

ANNONS

- Det är en ödesfråga och den är akut redan i dag, sade hon då.

Oavsett vad Talis 2018 visar för svensk del lär det bli debatt även denna gång.

Både den internationella Talisrapporten och Skolverkets svenska dito offentliggörs klockan 11.00 i på onsdagen.

TT

Fakta: Talis

Talis står för Teaching and Learning International Survey. Den genomförs vart femte år.

Studien är ett samarbetsprojekt mellan OECD och deltagarländernas skolmyndigheter. Skolverket står för den svenska delen av undersökningen.

I Talis 2018 har 12000 lärare och 600 rektorer deltagit.

Källa: Skolverket

Fakta: Deltagande länder

Dessa OECD-länder/provinser deltar i Talis:

Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island,

Estland, Lettland, Litauen,

Storbritannien (England),

Nederländerna, Belgien,

Frankrike, Portugal, Spanien,

Italien, Slovenien,

Ungern, Österrike, Slovakien, Tjeckien,

Turkiet, Israel,

USA, Kanada (Alberta),

Mexiko, Chile,

Australien, Nya Zeeland,

Japan, Sydkorea.

Deltagande länder/provinser utanför OECD

Bulgarien, Rumänien,

Kroatien, Malta, Cypern,

Georgien, Ryssland, Kazakstan,

Saudiarabien, Förenade arabemiraten,

Argentina (Buenos Aires), Brasilien, Colombia,

Vietnam, Singapore, Kina (Shanghai), Taipei,

Sydafrika.

Källa: OECD

ANNONS