I dag påbörjades det största underhållsarbetet hittills på svensk järnväg. "Getingmidjan" i centrala Stockholm ska bli som ny och ombyggnaden kommer att påverka drygt 450 000 resenärer under åtta veckor.
I dag påbörjades det största underhållsarbetet hittills på svensk järnväg. "Getingmidjan" i centrala Stockholm ska bli som ny och ombyggnaden kommer att påverka drygt 450 000 resenärer under åtta veckor.

Renoveringen av getingmidjan är i gång

I dag påbörjades arbetet med den så kallade getingmidjan, spåren mellan Stockholm central och Stockholms södra. Under åtta veckor kommer en av landets mest trafikerade tågsträckor att vara avstängd, något som påverkar många resenärer.

ANNONS
|

Under banarbetet blir Stockholm södra och Flemingsberg nya slutstationer, där resenärer kan kliva av och byta till pendeltåg för att ta sig in till Stockholm central.

Linda Karlberg från Timrå är en van tågresenär, men omställningarna i och med banarbetet gjorde henne förvirrad när hon i dag blev tvungen att åka till Södra station, som hennes tåg mot Landskrona skulle gå från.

- Det var väldigt otydligt på biljetten. Men det har gått bra. Jag är glad över att jag hade lite mer än en timme på mig, säger hon.

ANNONS

- Det var bökigt att hitta till rätt plattform. Det gjorde att det blev lite extra.

450000 resenärer påverkas

Renoveringen av rälsen och stålet, som är från 1950-talet, pågår fram till den 20 augusti. Avstängningarna fortsätter sedan på samma sätt fram till och med sommaren 2020. Arbetet med getingmidjan ska vara färdigt 2021.

Man räknar med att 450000 resenärer påverkas av banarbetet. En av dem är Tarja Nordling. Hon är bosatt i Örebro, men skulle under måndagen resa från Stockholm till Katrineholm. Att hon fick ta tåget från Stockholms södra i stället för Stockholm central innebar inga problem för henne.

- Det var väl markerat och lätt att följa, säger hon till TT.

Inte heller Björn Stockhaus, som bor i Tumba, har hittills haft några problem med banarbetet. I dag reser han till Göteborg med sin familj.

- Det har varit informativt, säger han.

ANNONS

"Tagit det med ro"

På plats på perrongen står Anja Sandberg, planeringschef, och Daniel Lock, säkerhetschef, båda från MTR Express. De har redan fått många frågor från resenärer.

- Det handlar mest om ifall tåget går dit det ska och om det är försenat, säger Daniel Lock.

Hittills har banarbetet orsakat några förseningar, men han menar att resenärerna ändå har hållit humöret uppe.

- Folk har tagit det med ro.

TT

Fakta: Getingmidjan

Järnvägen mellan Stockholm central och Stockholm södra är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Innan Citybanan byggdes passerade 600 tåg här varje dygn, därefter cirka 300 tåg per dygn.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.

År 2000 fick dåvarande Banverket i uppdraget att lösa problemet med getingmidjan. Två år senare presenterades projektet Citybanan, en sex kilometer lång, tvåspårig pendeltågstunnel från Tomteboda, via Odenplan och Stockholm Central, under vattnet till Södermalm och Stockholm södra.

I en rapport, som publicerades 2013, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.

Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018—2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan Citybanan tagits i drift och resenärer kommer att få byta till pendeltåg för att ta sig hela vägen in till Stockholm central.

Kostnaden blir 3,1 miljarder kronor som kommer från Trafikverkets underhållsbudget.

Några exempel på utförda och planerade arbeten är:

Skrotning av 22 ton gammal kabel.

Ny kabel (el, tele, signal), ca 28 mil.

Omläggning av 13 mil spår.

Rivning och flytt av cirka 17 mil kontaktledning.

Omläggning och läggning av 53 nya växlar.

Källa: Trafikverket

ANNONS