Enligt Eneroth är det inte svensk sjöfart som är problemet utan internationell trafik. Fartyg som förliser kan få allvarliga följder i form av bland annat oljeutsläpp.
- Det är inte acceptabelt att vi har fartygstrafik på svenskt vatten där man inte kan göra rätt bedömningar, säger han.
Eneroth kommer att kalla till sig sjöfartsorganisationer, Sveriges Hamnar och myndigheter som Transportstyrelsen och Sjöfartsverket för att diskutera hur fler kontroller kan genomföras. Nykterhetskontroller till havs görs av kustbevakningen. I ett senare skede kan det bli aktuellt att se över straffsatser och sanktioner.
- Regeringen har en tydlig ambition att öka sjöfarten i våra farvatten. Då måste vi också säkerställa att det kan ske på ett tryggt och säkert sätt, säger Eneroth.
Även tekniska hjälpmedel kan vara en möjlighet för att kontrollera fartyg till havs och för att förutse och förhindra grundstötningar, anser Eneroth.
- Men teknik hjälper inte om den som ska fatta beslut är alkoholpåverkad och inte kan göra rätt bedömningar, säger han.