Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"Det här var ett klart osäkert läge", säger flygledningschefen Anders Carlsson om när en drönare tog sin in i luftrummet på Bromma flygplats. Arkivbild.

LFV: Folk förstår inte nya drönarlagen

All trafik på Bromma flygplats stängdes av när en drönare upptäcktes i det kontrollerade luftrummet. En ny lag, som trädde i kraft i veckan, kan ha förvillat.

- Vi tror att det har skett en missuppfattning att man tror att man får flyga hur man vill, säger Anders Carlsson, operativ chef för flygtrafikledningen på Bromma.

Klockan var 14.20 på tisdagen när en pilot startade från den centrala flygplatsen och flög över Stockholm. Bara några minuter senare rapporterade piloten att en drönare flög vid sidan om flygplanet.

- Då stoppade vi all flygtrafik omedelbart, säger Anders Carlsson.

Plan som var på väg att lyfta stoppades och de som skulle landa fick lägga sig i en väntande position. Även ambulans- och polishelikoptrar kan ha påverkats.

- En kollision med en drönare är i stort sett det värsta som kan hända, säger flygledningschefen.

Efter 30 minuter fanns inte drönaren kvar i luftrummet och trafiken kunde släppas på.

"Väldigt många samtal"

Drönarlagen ändrades i tisdags, den 1 augusti. Privatpersoner behöver inte längre tillstånd för att fotografera och filma med drönare – så länge ingen blir kränkt. Numera utgår man från personuppgiftslagen och inte kameraövervakningslagen.

Men ändringen kan ha orsakat missförstånd.

- Den här lagändringen gäller bara kameraövervakningen. Vi tror att det har skett en missuppfattning att man tror att man får flyga hur man vill, men så är det ju inte. För att flyga i kontrollerat luftrum krävs tillstånd, säger Anders Carlsson.

Under tisdagen fick Luftfartsverket (LFV) in, som man beskriver det, "väldigt många telefonsamtal" från dem som flyger både i arbetet och som hobby.

- De tolkade det här som: "Nu får jag flyga hur jag vill".

Åtta gånger sedan 2015

Det kontrollerade luftrummet från Bromma täcker nästan hela Stockholms stad. Inom zonen krävs tillstånd för att flyga drönare, även om man ska flyga en meter upp i luften på en villagräsmatta. Och tillstånd ges i praktiken aldrig enligt LFV.

Sedan 2015 har trafiken på Bromma flygplats stoppats åtta gånger på grund av just drönare. För att motverka detta försöker myndigheten sprida information och uppmanar allmänheten att använda LFV:s karta där man kan kontrollera om man befinner sig innanför kontrollzonen.

Anders Carlsson välkomnar också att Transportstyrelsen ser över regelverket så att det kan bli enklare att flyga drönare i utkanten av en kontrollzon.