Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Bloggaren "Kissie", Alexandra Nilsson. Arkivbild.

KO överklagar Kissie-domen

Bloggprofilen Alexandra "Kissie" Nilsson fälldes den 31 januari i Patent- och marknadsdomstolen för att i blogginlägg inte ha gjort tydligt för sina läsare att texten författats i marknadsförande syfte.

Två av de tre inlägg domstolen behandlade hade en reklammarkering i slutet, vilket strider mot marknadsföringslagen, medan det tredje hade en markering i början av texten, vilket innebar att inlägget friades.

Men Konsumentombudsmannen (KO) vill nu att domstolen också prövar det tredje inlägget och att man också granskar Kissies sätt att formulera sig.

"Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.