Statens haverikommission presenterar nu en statusrapport om sin haveriutredning om den dödliga kraschen den 8 juli förra sommaren. Då miste åtta fallskärmshoppare och en pilot livet när flygplanet kraschade på Örebro flygplats.
Slutrapporten väntas först i sommar, men under torsdagens presskonferensen berättar utredningsledare Mats Trense att händelseförloppet var snabbt.
LÄS MER:Omkomne fallskärmshopparen hedras av hopparvännerna och av kommunen
"Började brinna"
Planet hann stiga till 400–500 fots höjd – cirka 130–160 meter – innan det svängde hastigt 180 grader till vänster och dök. Flygningen varade i ungefär 46 sekunder innan planet slog i marken. Ett landningsställ och höger vinge slogs av i kraschen.
– Det hasade 50 meter på buken innan det började brinna, säger Mats Trense.
Planet var inlånat från Skåne och var ombyggt för fallskärmshoppning med plats för nio hoppare plus en pilot.
Hopparna tillhörde samtliga den lokala fallskärmsklubben i Örebro medan piloten tillhörde en annan klubb. Det skedde under en träff för fallskärmshoppare och kraschen skedde under den tolfte flygningen för dagen. För den aktuelle piloten var det den sjätte flygningen samma dag.
Ingen "svart låda"
Piloten hade ett privatflygarcertifikat och hade en total flygtid på över 1 000 timmar, varav drygt 550 för den aktuella typen. Piloten var behörig för att flyga planet – den senaste kompetenskontrollen genomfördes den 30 maj 2020.
Larmet kom in vid 19-tiden den 8 juli förra sommaren. Sent på natten bekräftade polisen att alla nio ombord – åtta fallskärmshoppare och en pilot – hade mist livet.
Det finns ingen så kallad "svart låda" på det aktuella planet och det finns inte heller något krav på att en sådan ska finnas.
LÄS MER:”Det är lättare att dela sorgen”