Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild.
Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall /TT

Frustration över appar i kollektivtrafiken

Krånglande reseappar och bristande information gör det svårt att åka med giltig biljett i kollektivtrafiken. Det anser många resenärer som klagar hos Konsumentverket.

De flesta anmälningarna gäller fall där resenären fått en tilläggsavgift på 1 500 kronor i samband med biljettkontroll, meddelar Konsumentverket i ett pressmeddelande. Myndighetens analys av klagomålen visar att många har haft biljett men betalat för lite, saknat kvitto eller köpt fel typ av biljett i appen.

Många är kritiska till att tilläggsavgiften inte avskrivs eller reduceras.

"Vi ser att det råder stor frustration hos dem som har hamnat i den här situationen. Många upplever det som orättvist att behandlas som resenärer som med avsikt inte velat köpa rätt biljett", säger myndighetens jurist Fanny Forsling i pressmeddelandet.

Verket kommer nu ta kontakt med transportbolagen för att gå igenom orsakerna till anmälningarna.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig förkortning på Konsumentverket.