Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild.
Många resenärer som klagar hos Konsumentverket tycker att biljettapparna är krångliga att använda. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall /TT

Frustration över appar i kollektivtrafiken

ANNONS

Krånglande reseappar och bristande information gör det svårt att åka med giltig biljett i kollektivtrafiken. Det anser många resenärer som klagar hos Konsumentverket.

De flesta anmälningarna gäller fall där resenären fått en tilläggsavgift på 1 500 kronor i samband med biljettkontroll, meddelar Konsumentverket i ett pressmeddelande. Myndighetens analys av klagomålen visar att många har haft biljett men betalat för lite, saknat kvitto eller köpt fel typ av biljett i appen.

Många är kritiska till att tilläggsavgiften inte avskrivs eller reduceras.

"Vi ser att det råder stor frustration hos dem som har hamnat i den här situationen. Många upplever det som orättvist att behandlas som resenärer som med avsikt inte velat köpa rätt biljett", säger myndighetens jurist Fanny Forsling i pressmeddelandet.

ANNONS

Verket kommer nu ta kontakt med transportbolagen för att gå igenom orsakerna till anmälningarna.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig förkortning på Konsumentverket.

ANNONS