En Saab 900 Aero T16 från 1987 – såld för rekordpris på auktion

Efter en tuff budgivning på torsdagsmorgonen såldes en unik Saab för ett rekordpris. Bilen är en Saab 900 Aero T16 från 1987. Enligt auktionssajten är bilen i originalskick och den har bara haft en ägare under 35 år.

ANNONS
|

Det var under torsdagsmorgonen när auktionssajten Bilweb Auctions stängde sin marsauktion som prisrekordet på en gammal Saab sattes. En Saab 900 Aero T16 från 1987 – som såldes oskruvad.

Det nu sålda exemplaret värderades av auktionsfirman till mellan 200 000 och 250 000 kronor, men bilen såldes för så mycket mer. En dryg timma innan stängning låg priset på 401 000 kr, men strax innan auktionsstopp startade ett budkrig mellan två köpare. Buden höjdes periodvis med en krona i taget, men till slut stannade priset på 536 000 kronor. Det är det högsta priset för en Saab på auktionssajten, tidigare såldes en Saab 9-3 Aero Turbo4 från 2014 för 465 000 kronor.

ANNONS

Totalt var det 12 som var med och budade på bilen, varav fyra var internationella. Men det var en köpare från Sverige som till slut vann budgivningen.

En ägare sedan 1987

Den svarta Saaben har haft samma ägare sedan den köptes som ny 1987 för 143 000 kronor. Bilen ska vara i originalskick bortsett från en ditsatt kassettradio och tre extra mätare.

Den har inte stått ute i regn och kyla, utan har alltid varit parkerad i garage, och oftast körts sommartid. Och så mycket bilkörning har det inte blivit under dessa 35 år, då den bara har rullat 2 900 mil, vilket blir 83 mil i genomsnitt per år.

Saaben har ljusbrun plyschklädsel, manuell 5-växlad låda, originalfälgar och tre stycken extra mätare som mäter yttertemperatur, oljetryck och oljetemp. Bilen har el-taklucka med vindskydd. Det finns så klart inga touchknappar men däremot el-fönsterhissar, el-speglar och el-antenn.

Bilen levereras med oanvända vinterdäck och ägarens kvitton på de originaltillbehör som köptes till när bilen inhandlades. Hans handskrivna dokument med information om byte av oljefilter och motorolja på bilen följer med köpet. Där kan man också läsa om när batteriet strulade 1988 och bilen fick lämnas in på verkstad.

Modellen har fått ikonstatus

Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan berättar att modellen tillverkades mellan 1984 och 1993, och exporterades en hel del till USA, Asien och Europa på sin tid.

ANNONS

– Den har fått en ikonstatus, ungefär som Porsche 911 har, säger Peter Bäckström.

Han fortsätter:

– Den här bilen är det många Saabentusiaster som söker, och jag bedömer den vara mycket, mycket fin, i god kondition och framför allt i original.

Strax innan budgivningen var över trodde Bäckström att slutpriset skulle hamna på runt en halv miljon kronor, vilket han fick rätt i. Han är förvånad över hur priset stigit på den gamla bilarna de senaste åren, och menar att det händer mycket just nu i prisutvecklingen.

Han säger att en ny bil tappar sitt värde över tid, men den här bilen är mer en investering som kommer att öka i värde. Att den har så låg mätarställning har garanterat lockat köpare menar han.

– Ur en entusiast synpunkt vill man ju köra den, men då drar mätarställningen iväg , då försvinner grejen med bilen gradvis. Så troligen kommer bilen få stå och ingå i en samling, säger Peter Bäckström.

Saabtillverkning

Totalt tillverkades 4,58 miljoner bilar mellan åren 1950 och 2012.

I december 2021 var 231 482 Saab-bilar registrerade hos Transportstyrelsen.

ANNONS