Remiss till rätt plats ska hjälpa till att korta vårdköerna tror Socialstyrelsen. Arkivbild.
Remiss till rätt plats ska hjälpa till att korta vårdköerna tror Socialstyrelsen. Arkivbild.

Effektiv remisshantering kan korta vårdköerna

En bättre remisshantering kan på sikt hjälpa till att korta vårdköerna. Det tror Socialstyrelsen som vill utveckla remisshanteringen och göra den mer nationellt likvärdig.

ANNONS
|

Det finns redan i dag elektroniska remisser, men Socialstyrelsen vill skynda på utvecklingen och göra hanteringen mer effektiv. Samtidigt behöver vårdinrättningarna och de olika verksamheterna komma överens om innehållet i remisserna menar Marianne Hanning.

- Man måste på bästa sätt se till att förse remissen med ett innehåll som tillgodoser behovet mottagaren har, så att det kan göras rätt prioriteringar, säger hon.

ANNONS

Följa processen

Socialstyrelsen föreslår att remisser ska ha ett ID-nummer, för att kunna följa patientens vårdprocess, men också kunna se vad som eventuellt hindrar en effektiv vårdprocess.

Vårdkedjan är komplicerad och det kommer alltid att finnas köer, men en mer effektiv remisshantering kan enligt Socialstyrelsen hjälpa till att korta väntetiderna.

För att göra vården mer likvärdig krävs det också att man utvecklar gemensamma behandlingsriktlinjer.

Även personalbrist

- Olika medicinsk praxis och vilken kösituation man har från början gör att det skiljer sig åt i olika regioner och verksamhetsområden.

- Vi vill att det ska bli en mer jämlik bedömning av remisser och en tydligare prioritering av vilka som ska gå vidare till specialistsjukvården, fortsätter Marianne Hanning.

Socialstyrelsen nämner också personalbrist som ett stort problem när det kommer till vårdköerna. Väntetiderna som ökat de senaste åren måste belysas från flera olika håll framhåller de i sin rapport.

ANNONS

- Jag tror ändå att riktigt bra och detaljerade remisser som hamnar på rätt ställe har betydelse, säger Marianne Hanning.

TT

Väntetiderna har ökat

Under perioden 2015-1018 ökade den totala vistelsetiden vid landets akutmottagningar med 18 minuter, till tre timmar och 39 minuter (medianvärde). Personer över 80 år och patienter vid större sjukhus är de som får vänta längst på akuten.

Under december 2018 fick 85 procent av patienterna behandling inom specialistvården inom 90 dagar. Fyra år tidigare, 2014 var den siffran drygt 90 procent. detta betyder att måluppfyllelsen i vårdgarantin har försämrats.

Källa: Socialstyrelsen

ANNONS