Två helikoptrar vattenbombar skogsbranden på Grötingenberget i Jämtland i somras. Arkivbild.
Två helikoptrar vattenbombar skogsbranden på Grötingenberget i Jämtland i somras. Arkivbild.

Dyrt ta gamla helikoptrar till brandsläckning

Sjöfartsverket kan göra sina avställda helikoptrar redo för brandsläckning – men först till nästa år och till en hög kostnad. MSB ställer sig högst tveksamt till lösningen.

ANNONS
|

Efter sommarens många och stora skogsbränder har regeringen beställt ett antal utredningar om resurser vid liknande framtida krislägen. Sjöfartsverket har nu lämnat ifrån sig sitt svar på frågan om dess S76-helikoptrar kan återställas och tas i bruk för brandbekämpning redan i år.

Kräver kompetens

Sjöfartsverkets svar är att det teoretiskt är möjligt att göra det så snabbt – men då går det ut över verkets sjö- och flygräddningsuppdrag. Med tanke på den begränsade tillgången på tekniker och piloter med rätt certifikat är sex till nio månader en rimligare tidsrymd, enligt myndigheten.

ANNONS

- Eftersom vi inte flugit med den här helikoptertypen på fyra–fem år har piloternas certifikat löpt ut och vi har anställt tekniker som kan arbeta med vår nya helikoptertyp. Vi skulle alltså behöva rekrytera eller utbilda, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen vid Sjöfartsverket.

Hyra blir billigare

Kostnaden för att återsätta in en (1) helikopter skulle bli 2,5–4 miljoner kronor, och kostnaden för att rusta två helikoptrar skulle landa på 13–20 miljoner kronor. Till detta ska läggas höga driftskostnader. Sjöfartsverket konstaterar att slutnotan sannolikt blir lägre om man i stället hyr in helikoptrar och piloter vid behov.

Till saken hör också att Sjöfartsverket har en köpare till en av sina avställda S76-helikoptrar. En försäljning skulle inbringa 25 miljoner kronor.

- Risken är att man tappar köparen om man dröjer för länge med beslut. Och det har varit svårt att hitta köpare, säger Mattias Hyllert.

ANNONS

Privata helikoptrar bättre

Sjöfartsverkets faktaunderlag går nu alltså till regeringen. Men Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska också analysera behoven av resurser, inklusive brandbekämpning från luften. Där får alltså Luftfartsverkets sammanställning stor betydelse.

- Vi fick en preliminär redovisning av vad det skulle kosta och anser inte att det här är en rimlig väg att gå. Med erfarenheten från i somras tror vi att en bättre organisering av privata helikoptrar skulle vara billigare och mer effektivt. Två gamla helikoptrar som råkar ha en krok på sig är kanske inte lösningen, säger Nils Svartz, senior rådgivare på MSB.

- I ett långsiktigt uppdrag ska vi pröva alla helikoptrar som finns i statlig och privat ägo och vad får vi från utlandet, men det har vi inte en uppfattning om i dag. Det ska vi redovisa i januari.

Sjöfartsverket ska till årsskiftet lämna in svar på frågan hur dess nuvarande helikopterflotta kan användas vid brandbekämpning.

ANNONS

Rättad: I en tidigare version av denna text var Nils Svartz namn felstavat.

TT

Fakta: Helikoptermodeller

Sjöfartsverket hade flera viktiga uppdrag under sommarens bränder, dock inte med brandsläckande helikoptrar.

Sjöfartsverkets har fyra helikoptrar av modellen S76, men de säljs eller avvecklas eftersom de inte lägre uppfyller kraven för sjö- och flygräddning. De kan användas för att vattenbomba bränder, men gör det inte lika effektivt som lättare helikoptertyper.

Sjöfartsverket använder numera sju räddningshelikoptrar av modellen AW139.

Källa: Sjöfartsverket

ANNONS