Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon har presenterat Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018–2029.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon har presenterat Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet 2018–2029.

Besvikelse över fart på snabbtåg

Sveriges framtida snabbtåg riskerar att inte bli så snabba som många hoppas. Dessutom kan det dröja till efter 2040 innan höghastighetsbanorna är helt klara.

ANNONS
|

För många snabbtågsentusiaster blev Trafikverkets förslag till ny transportplan för 2018-2029 lite av en besvikelse.

- Jag ska ärligt säga att jag är orolig för hastigheten, säger HG Wessberg.

Han leder statens förhandlingar med kommuner och regioner om gemensamma infrastruktursatsningar i den så kallade Sverigeförhandlingen.

Långsammare snabbtåg

Trafikverket tycker att det räcker att satsa på snabbtåg med en maxfart på 250 kilometer i timmen. Man påpekar att även sådana tåg anses vara höghastighetståg internationellt.

ANNONS

HG Wessberg uppger att många kommuner som gått med på att satsa på bostadsbyggande har gjort det i utbyte mot snabba tågförbindelser. De riktigt höga hastigheterna är viktiga för människors möjlighet att hitta jobb.

- Bor man till exempel i Jönköping kan man jobba var som helst i Götaland och Svealand, säger Wessberg.

Mycket dyrare

Men alternativet 320 km/h skulle, enligt Trafikverket, bli betydligt dyrare och inte tillräckligt mycket snabbare för att motivera priset. Resan Stockholm–Linköping, vilket är den första etappen som ska byggas, skulle gå högst sex minuter snabbare. Samtidigt skulle prislappen bli tio miljarder högre.

Trafikverket går inte in på hur mycket man sparar på det långsammare snabbtåget för hela det framtida höghastighetsnätet mellan Stockholm och Malmö respektive Göteborg. En möjlig kostnad för hela nätet på 230 miljarder kronor har tidigare nämnts.

Alternativ till flyg

Även inom Miljöpartiet finns besvikelse. Miljöpartisterna hoppas att fler människor ska ta tåget i stället för flyget. Då är det långsammare snabbtågsalternativet inte tillräckligt mellan Stockholm och Malmö, befarar klimatminister Isabella Lövin.

- Vi tycker att man ska ha den moderna hastigheten för att göra tåget till ett seriöst alternativ till flyget, säger Lövin.

ANNONS

Det har redan byggts järnväg som klarar 250 km/h; Västkustbanan och Botniabanan. En tågresa mellan Stockholm och Malmö med sex stopp skulle med den maxhastigheten ta 3 timmar och 19 minuter jämfört med 2 timmar och 57 minuter för det snabbare alternativet.

"Medelmåttigt förslag"

Bostadsminister Peter Eriksson (MP) kallar Trafikverkets förslag för "märkligt och medelmåttigt". Han befarar att Sverigeförhandlingen med kommunerna, som handlar om 50000 bostäder, blir meningslös.

Det finns också oro för tidplanen för att få höghastighetsbanorna mellan storstäderna helt klara. Regeringen vill ta utbyggnaden i den takt ekonomin tillåter och 2035–2040 har nämnts som möjliga slutår.

- Det kan ta ännu längre tid, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Hon tillägger dock att tidtabellen beror på hur mycket resurser man sätter av och hur snabbt Trafikverket kan planera utbyggnaden.

Ska lyssna

Enligt Trafikverkets plan så inleds bygget med första etappen Järna–Linköping i år. Den blir sannolikt klar först efter 2029. Byggstart för andra etappen, Lund–Hässleholm, väntas ske någon gång efter 2024.

När de övriga etapperna kan påbörjas är oklart, men det blir efter 2030.

ANNONS

Regeringen ska nu skicka förslaget till transportplan på remiss och sedan fatta beslut i mars 2018. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vill inte spekulera i om det kan bli aktuellt att satsa mer pengar för att skynda på höghastighetsnätets utbyggnad.

- Men jag tror att det är viktigt att hålla sig till de ekonomiska ramar som finns och se vad som är samhällsekonomiskt mest effektivt, säger han.

TT

Fakta: Bakgrund

För ett år sedan lade regeringen fram sin infrastrukturproposition med ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor för satsningar på framförallt järnväg och väg 2018–2029.

Projekten ska prioriteras utifrån flera kriterier, framför allt ökad kapacitet och säkerhet på väg och räls. Hänsyn tas också till regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 och till målet om minskade utsläpp. Nytt är att transportplanen även ska ta hänsyn till målet om att 250000 nya bostäder ska byggas.

Av de 622,5 miljarderna kronorna ska 333,5 miljarder användas till att utveckla transportsystemet. Resten går till underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Den ekonomiska ramen innebar en ökning med drygt 100 miljarder jämfört med nuvarande transportplan som sträcker sig till 2025.

För järnvägen betyder regeringens ekonomiska ram ett utökat underhåll med 47 procent till 125 miljarder kronor. Ändå räcker det bara till bibehållen standard, inget mer, enligt Trafikverket.

Underhåll av vägar får kosta 164 miljarder. Trafikverket hade begärt 189 miljarder kronor för att vägarna inte ska försämras. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon bedömde förra hösten att en viss del av vägnätet nu kommer att släpa efter och tappa i funktion.

Fakta: Flera större järnvägssatsningar i transportplanen

Ett urval av Trafikverkets förslag:

Underhållsarbete för att förbättra funktionaliteten på de viktigaste transportflödena ska göras på Västra stambanan, Södra stambanan, Stålbanan och Malmbanan.

Flera järnvägsprojekt föreslås mellan Ängelholm och Helsingborg och mellan Lund och Hässleholm. Järnvägen mellan Värnamo, Nässjö och Jönköping ska moderniseras.

Större satsningar i och kring Göteborg såsom Västlänken och Hamnbanan samt en dubbelspårsutbyggnad genom Varberg.

Bygget av dubbelspår mellan Hallsberg och Mjölby liksom sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll slutförs.

Bygget av en ny höghastighetsjärnväg Ostlänken (Järna–Linköping), och Lund–Hässleholm påbörjas. Enligt förslaget ska järnvägen dimensioneras för hastigheten 250 kilometer i timmen.

En utbyggnad av fyrspår på sträckan Uppsala–Stockholm inleds.

Utbyggnad till dubbelspår på Ostkustbanan Sundsvall–Dingersjö och Gävle–Kringlan påbörjas.

Som en första delsträcka på Norrbotniabanan föreslås en satsning på ny kustnära järnväg mellan Umeå och Skellefteå.

Kapacitetsförbättringar på Malmbanan.

Källa: Trafikverket

Fakta: Tidsskillnader

Restider på några sträckor med tåg som kan köras i 250 respektive 320 kilometer i timmen.

Källa: Trafikverket

ANNONS