Ann Linde, EU- och handelsminister, (S), frågas ut i konstitutionsutskottet om sin tid som statssekreterare hos inrikesminister Anders Ygeman (S) 2015 och 2016, om regeringens hantering av säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen.
Ann Linde, EU- och handelsminister, (S), frågas ut i konstitutionsutskottet om sin tid som statssekreterare hos inrikesminister Anders Ygeman (S) 2015 och 2016, om regeringens hantering av säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen.

Ann Linde: Säpo bad inte om någon åtgärd

Vi gjorde vad som kunde begäras vad gäller säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen, utifrån den information som departementet hade. Det hade inte gjort någon skillnad om statsministern informerats tidigare, enligt förra statssekreteraren Ann Linde (S).

ANNONS
|

Linde, sedan maj 2016 EU- och handelsminister, var sedan regeringsskiftet 2014 och fram till dess, avgångne inrikesministern Anders Ygemans (S) närmaste medarbetare.

- Det är viktigt att konstatera att det var Säpo som skötte tillsynsärendet, de bad inte om någon åtgärd från regeringen. Hade de gjort det hade vi vidtagit åtgärder, sade Linde när hon frågas ut i riksdagens konstitutionsutskott (KU) och understryker att departementet fick fortlöpande info.

ANNONS

September 2015

Hon säger att hon och justitiedepartementet fick den första informationen om Säpos planerade tillsyn av bristerna på Transportstyrelsen i slutet av september 2015, på ett möte med ett stort antal andra ärenden. Mer information fick hon och departementet i november 2015 och under slutet av året och i början av 2016 växte allvaret i händelserna fram, enligt Linde.

- Det som inträffade var mycket allvarligt, säger Linde om att den sparkade generaldirektören Maria Ågren flera gånger faktiskt beslutade om att bryta mot flera lagar som skulle skydda känsliga och hemliga uppgifter från att riskera att röjas och hamna i orätta händer.

Säpo rekommenderade i november 2015 Transportstyrelsen att avbryta hela eller delar av utläggningen av it-driften på entreprenad, för att täppa till och undvika säkerhetsbrister.

Själv fick hon inte reda på förrän i januari 2017 att generaldirektören Maria Ågren redan i mitten av 2015 hade begått lagbrott.

Åtgärder var i gång

Ann Linde konstaterar att statsminister Stefan Löfven har sagt att han borde ha informerats tidigare än som nu skedde, i januari 2017. Hon håller med om det.

ANNONS

- Men det hade inte förändrat någonting, hävdar Linde i KU.

Hon understryker att åtgärder för att stoppa att uppgifter från Transportstyrelsens register kom i orätta händer då var i full gång sedan dag 1, som för henne innebär september 2015.

Det låter dock, enligt KU.s ordförande Andreas Norlén (M), inte helt logiskt.

- Det är lite motsägelsefullt att hon å ena sidan säger att för henne så växte allvaret fram gradvis samtidigt som hon då menar att andra gjorde precis rätt från början, säger Norlén och undrar varför allvaret inte var uppenbart även för Linde från börja

Hon säger också att hon anser att det ansvariga statsrådet för Transportstyrelsen, dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S), borde ha fått information om säkerhetsbristerna på myndigheten senast i februari 2016. Linde tror att Johanssons förra statssekreterare, Erik Bromander som kommer till KU den 22 mars, borde kunna svara på varför Johansson inte var informerad förrän i januari 2017.

ANNONS

TT

ANNONS