Sjöfartsmuseum på varvstomten?

ANNONS
|

Det förhållandet att Nissan delar Halmstad i två delar innebär att broar eller tunnlar måste byggas för att förbinda öst och väst. Länge var Österbro den enda förbindelsen över Nissan i centrum. Sedan kom Slottsbron och Wrangelsbron för att avlasta den ökande trafiken.

Men redan för 100 år sedan när skeppsvarvet skulle byggas på Söder, var brofrågan aktuell. I ett betänkande, daterat den 17 december 1906, skrev hamningenjör C. Skarstedt; "Som en påtänkt kombinerad järnvägs- och gatubro enligt verkställda stakningar skulle förläggas norr om varvet, blir slipens placering lämplig, även om denna bro kommer till stånd." Det blev inte någon bro då, men nu 100 år senare diskuteras en förbindelse på samma plats.

ANNONS

Sedan småhusområdet vid Skepparegatan och Neptunigatan var färdigbyggt omkring 1940 och fram till 1993 har endast enstaka bostadshus uppförts på Söder. Under den senaste 10-årsperioden har ett antal större bostadshus byggts i anslutning till Södra vägen. Under 50 år har Halmstad stad, senare kommun, köpt upp äldre hus på Söder, låtit dem förfalla och rivit dem. Detta för att försäkra sig om mark till en framtida förbindelse över eller under Nissan. Nu tycks det äntligen lossna och HSB:s och Bygg-Sjögrens initiativ välkomnas.

Den södra delen av varvstomten anses på grund av närheten till reningsverket inte vara lämpad för bostadsbebyggelse. Ett alternativ bör vara att den delen förvärvas av kommunen och reserveras för marint ändamål. Kanske kunde den inträngda Marinstugan flyttas dit och få en central roll i ett framtida sjöfartsmuseum? Då kan Länsmuseets i Halmstad förnämliga samling av galjonsfigurer och andra marina föremål bli tillgängliga för allmänheten i stället för att som nu vara magasinerade på Slottsmöllan.

ANNONS