Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Väldigt många har en viss nivå av flygrädsla, men påverkar den vardagen bör man göra något åt den. Bild: Ulrika Karlsson

Psykologen: Så blir du av med din flygrädsla

Att vara flygrädd är mycket vanligt, en del har ren flygfobi, men det finns sätt att komma till rätta med sin rädsla.
Det fysiska som händer i kroppen när man är riktigt flygrädd, är samma reaktioner som när man möter ett lejon. Kamp-och flyktbeteendet sätter in. Men vad är man rädd för egentligen? Emil Lager är psykolog och berättar hur man kommer till rätta med sin skräck.

Varje dygn kör flera tusen plan runt om i luften, utan att de störtar, men det hjälper inte någon som är riktigt flygrädd att luta sig mot sådan statistik. Att flyga är något som skrämmer många, en del är flygrädda men flyger ändå, och andra flyger inte överhuvudtaget. Är man riktigt flygrädd kan man också ta till olika lösningar för att våga sätta sig i ett plan, en del väljer piller, andra att dricka mycket alkohol.

Att vara flygrädd eller att ha flygfobi, är mycket vanligt, bekräftar Emil Lager som är psykolog och jobbar med kognitiv beteendeterapi på Affektiva-ångestprogrammet, psykiatri sydväst.

– Att ha en viss nivå av flygrädsla är jättevanligt. Och att vara lite rädd är okej, bara man inte låter det komma i vägen för sitt vanliga liv, säger han.

Rädd för höjder och ormar

Men vad är det man är rädd för? För rent statistiskt är det mycket större risk att skadas vid till exempel bilkörning.

– Vi är rädda för farlig saker, som höjder och ormar. Det är logiskt rent evolutionärt, och vi har lätt för att bli rädda för saker. Oftast finns det något som har hänt som utvecklat en rädsla som väckts, och då har man tolkat det på sitt sätt. Som vid turbulens, en del bara konstaterar att det är turbulens medan en andra tänker att "jag kunde ha dött".

Han säger också att faktumet att de flesta människor inte flyger så ofta, gör att vi inte kan omtolka situationen, så vid nästa flygning kommer rädslan igen. Är man flygrädd så slår kamp- och flyktbeteendet igång så snabbt att vi inte hinner tolka situationen innan vi blir rädda.

Att flygrädsla är långt mycket vanligare än bil- eller båträdsla tror han beror på att man inte kör planet själv, inte har kontroll, inte sitter jämte den som kör, och måste lita på så många andra. Från piloten till de i flygledartornet.

Emil Lager är psykolog och jobbar med kognitiv beteendeterapi. Bild: Tamara Dahab

Undvik inte att flyga

Har man riktig flygfobi undviker man oftast att flyga, men det är ingen lösning som gör det bättre.

– Det stora undvikandet över tid att inte flyga, eller genom att dricka alkohol eller ta ångestdämpande när man flyger, lindrar bara symtomen. Men rädslan för att flyga försvinner inte, enligt Emil Lager.

Det de flesta som har flygfobi har gemensamt att de är rädda för att planet ska krascha, och att de så kommer att dö menar han. Sen kan man ha fler rädslor, som att man ser sig få panik på planet och därför undviker att flyga. En del undviker till och med att prata semester med sin familj för att undvika det jobbiga. Att söka flygkraschstatistik på internet är inte heller något han rekommenderar om man vill bli av med sin rädsla, då kommer den snarare öka.

Så vad händer med kroppen när vi blir rädda?

– Kamp- och flyktbeteendet aktiveras, man kan få tryck över bröstet, andningen påverkas, man kan få tunnelseende, bli orolig i magen, torr i munnen, få svettningar och kallsvettningar. Allt är samma reaktioner som om man möter ett lejon. Hjärnan försöker leta efter vad faran är, man funderar till exempel på om inte flygkaptenen är lite ung. Även om man inte hittar farorna, så fortsätter man att leta.

Att dricka alkohol när man flyger lindrar bara symtomen, men tar inte bort flygrädslan. Bild: Ulrika Karlsson

Lösningen för fobier

Men det finns sätt att lösa sin flygfobi, ett är genom kognitiv beteendeterapi, där man jobbar med att exponera sig för det man är rädd för, alltså att flyga på ett genomtänkt sätt. Och vid ormfobi ska man möta ormen.

– Det gäller för alla fobier, att närma sig det man är rädd för, för att få en ny erfarenhet. Den exponeringen behöver man inte hålla på med så länge för att den ska få effekt, och att patienter sen kan åka vart de vill, säger Emil Lager.

Finns det något man kan göra åt sin rädsla själv?

– Absolut, då handlar det om att ta in situationen, inte distrahera sig med ångestdämpande piller, alkohol eller prata frenetiskt med grannen. Sitt och titta ut, eller läs en bok för att du vill – inte för att distrahera dig.