Vid väg 15, i ett känt köldhål en bit utanför Knäred, mäts allt från nederbörd till temperatur och daggpunkt. Här finns också tjälmätaren, som ger värdefull information om hur frusen marken blivit under vägen. Just nu är tjäldjupet större än det varit på många år.
Vid väg 15, i ett känt köldhål en bit utanför Knäred, mäts allt från nederbörd till temperatur och daggpunkt. Här finns också tjälmätaren, som ger värdefull information om hur frusen marken blivit under vägen. Just nu är tjäldjupet större än det varit på många år. Bild: Inge Henrikson/Arkiv

Tjälen går en meter ner i marken efter vinterkylan

Vargavintern lär sätta sina spår på vägarna. Tjälen sträcker sig en hel meter ner i marken under väg 15 förbi Putsered.
– Det kommer att bli problem när tjälen börjar släppa, säger Anders Jändel på Trafikverket.

ANNONS
|

Statliga Trafikverket har mätstationer för tjäldjupet på många håll i landet. I Halland finns bara en enda, och den står i köldhålet Gunnarsbygget, Putsered, utanför Knäred.

För den som vill kolla hur det står till med tjälen tillhandahåller Trafikverket en hemsida där man kan följa utvecklingen i stort sett timme för timme.

I skrivande stund visar mätaren att marken är frusen precis en meter ner.

– I vägen, ska tilläggas. Det blir alltid mer tjäle i en vägkropp än ute i terrängen. På vägen ligger ingen snö som isolerar, säger Anders Jändel som är projektledare för underhåll på Trafikverkets region väst.

ANNONS

Men en meter. Så djupt kan det inte ha varit på länge?

– Jo, det är mycket. I år har vi haft en längre ihållande kyla, som vi inte haft på många år. Det är avgörande. Med ihållande minusgrader kryper tjälen ner ganska fort, säger Anders Jändel.

Stora skillnader i vårt avlånga land

Tittar man på Sveriges nordligaste utpost i tjälsammanhang, Svappavaara, är mätaren i botten. Där råder två meters tjäle. Troligen mer, två meter är max utslag på skalan.

Den sydligaste mätaren står I Åkarp utanför Malmö och där är tjälen bara några centumeter.

Vad använder ni de här uppgifterna till?

– Utifrån hur mycket tjäle det är i vägen kan vi, om det blir tjällossning, ta beslut om vi behöver sätta ner bärigheten på vägarna, säger Anders Jändel.

Det är inte ovanligt att gränserna för hur tunga fordon som får köra på en väg ändras med hänsyn till just tjäle och tjällossning.

Mindre vägar kommer att ta stryk

Just den kraftigt byggda riksväg 15 utanför Knäred påverkas inte mycket av tjälen.

– Där händer ingenting. Det blir ingen tjällossning på en sådan typ av väg, mer än att det kan uppstå enstaka tjälskjut, gupp i vägbanan, säger Anders Jändel.

Men det finns ju många mindre vägar som tar betydligt mer stryk när det blir så kallt som i år.

ANNONS

– Det kommer att bli problem framöver när tjälen släpper, det vet vi. Och det finns inte mycket man kan göra åt det. Det enda vi kan göra är att sätta ner bärigheten så att man inte kör sönder vägarna.

När kommer då tjällossningen med alla väghål? Det står skrivet i stjärnorna. Eller i solen.

– Det är väldigt svårt att avgöra, och det är individuellt från väg till väg. Det rör sig om en längre tidsperiod när det varit så här kallt. Men om solen kommer fram mjukas ytan upp och då kan det gå fort, säger Anders Jändel.

LÄS MER:Knäred fick mest snö i hela Sverige

ANNONS