Roboten kan mejla, hålla koll på grannhöranden och se till att alla inblandade är informerade om hur det går i bygglovsprocessen.
Atom smygstartade på jobbet i tisdags. I dag blir han officiell. Målet är att roboten ska effektivisera hanteringen av bygglov i Laholms kommun.
Byggloven blir effektivare
– Vi ska komma in i matchen när det gäller bygglov och service, säger Niklas Wilsson, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vi ska komma in i matchen när det gäller bygglov och service.
Bakom rekryteringen av Atom ligger Malin Gunnarsson. Hon anställdes i början av året i Laholm som verksamhetsutvecklare med fokus på digitalisering. Hennes första uppdrag blev byggloven, där kommunen fått kritik för långa handläggningstider.
– Handläggarna har alldeles för mycket att stå i. De har inte haft tid att utveckla sina arbetsmetoder. Det behövdes någon utifrån. Nu har jag hållit på i tre månader och vänt och vridit på allting, säger Malin Gunnarsson.
LÄS MER:Bygglovshantering kritiseras i ny mätning
LÄS MER:Bygglovskön har kapats ner ordentligt
Automatisering
Hittills har bygglovskontoret jobbat ganska traditionellt med fysiska akter och papper.
– Nu har vi tagit in en robot, Atom, som ska automatisera mycket av kommunikationen och det administrativa, säger Malin Gunnarsson.
Handläggarna avlastas samtidigt som de som söker bygglov hålls kontinuerligt uppdaterade. Alla uppges spara tid.
När jag jobbade i Helsingborg var jag där i två år, och då halverade vi handläggningstiden.
– Förhoppningsvis ska det kännas lite mer som att det händer något i ärendet. Det gör det redan i dag, men de som ansöker får sällan veta det. Det kan kännas som att stoppa ärendet i ett stort svart hål.
Går det också snabbare att få bygglov?
– Det kommer att gå snabbare, men det är inget som kommer att ske över en natt. När jag jobbade i Helsingborg var jag där i två år, och då halverade vi handläggningstiden. Det gick från i genomsnitt 30 till 15 dagar. Här i Laholm ligger vi på nästan sju veckor och jag tror att det kommer att bli en betydligt större skillnad här.
Fler e-tjänster
När bygglovsroboten blivit varm i kläderna ska Malin Gunnarsson ge andra enheter inom förvaltningen samma digitala behandling. Ett stort antal e-tjänster ska lanseras, som ska göra det möjligt för invånarna att utföra olika ärenden via nätet.
– Det här är inget nytt egentligen. Det är bara ingen som haft tid att hålla på med det. Vi håller på att göra en prioriteringsplan på vad som kommer framöver, säger hon och nämner att miljökontoret nog står på tur.
Malin Gunnarsson har bott i Vallberga i hela sitt liv. Efter att ha jobbat med verksamhetsutveckling i Halmstad och Helsingborg blev hon ombedd av kommunen att söka den nya tjänsten i Laholm.
– Man känner nästan halva stan och hör folk klaga på att det tar så lång tid att få bygglov i Laholm. Men det kan ju gå så mycket fortare. Det är jätteroligt att kunna göra det här på hemmaplan också, säger hon.