Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Regionrådet Helene Andersson (C) tillhör dem som tidigare bara velat ha entimmestrafik på Markarydsbanan. Nu menar hon att förslaget om varannantimmestrafik, framlagt av Laholms kommunråd Erling Cronqvist (C), är väl värt att utreda närmare.
Regionrådet Helene Andersson (C) tillhör dem som tidigare bara velat ha entimmestrafik på Markarydsbanan. Nu menar hon att förslaget om varannantimmestrafik, framlagt av Laholms kommunråd Erling Cronqvist (C), är väl värt att utreda närmare.

Regionen utreder C-utspel om tågtrafiken

Region Halland ska titta närmare på det förslag som kommunrådet Erling Cronqvist (C) lagt om tågtrafiken på Markarydsbanan.
– Vi kommer att utreda det, säger regionrådet Helene Andersson (C).

I förra veckan sade kommunstyrelsens ordförande i Laholm, Erling Cronqvist, att han nu kan tänka sig persontåg varannan timme mellan Halmstad och Markaryd.

– Jag kan acceptera tvåtimmarstrafik om vi kan bygga stationsläget i Veinge, sade Cronqvist som menade att det vore ett sätt att åtminstone få i gång trafiken och därmed skicka en signal till dem som börjat misströsta i tågfrågan.

Regionrådet Helene Andersson är ordförande i Region Hallands tillväxtutskott. Hon har, precis som Erling Cronqvist, tidigare förespråkat att tågen behöver gå varje timme. Men nu är hon inte avvisande till partikamratens utspel.

– Det här har helt nyligen kommit upp på bordet. Från Regionens sida håller vi på och tittar på om det skulle gå att lösa och om man skulle tjäna tid på det. Vi tittar både politiskt och på tjänstemannasidan, säger Helene Andersson.

Ett stort hinder för att få i gång persontågen är den järnvägsplan som Trafikverket anser nödvändig för att bygga ett mötesspår i Knäred. Det är järnvägsplanen som gjort att starten för entimmestrafik inte kan ske förrän 2027.

Cronqvists förslag går ut på att inledningsvis bara ha stopp i Veinge, och avvakta med Knäreds station.

– Vi har inte tagit ställning ännu, men vi tittar på förslaget, säger Helene Andersson.

Bland andra har Markaryds kommun varit angelägen om att snabbt påbörja varannantimmestrafik. Helene Andersson har däremot ansett att entimmestrafik hade varit det som skulle göra förbindelserna attraktiva.

Och, säger hon:

– Eftersom Region Halland är den största finansiären menar vi att det måste finnas stopp i Halland. Det har nu lyfts i det här förslaget. Men hur lång tid tar det innan det är färdigt? Det finns så många parametrar i detta.

I nästa vecka sätter sig Region Halland, Region Skåne, Region Kronoberg och de berörda kommunerna sig på nytt i stormöte med Trafikverket. Då kommer bland annat järnvägsplanen att dryftas på nytt.

Fler nyheter om Laholm hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här