Tågtrafiken längs Markarydsbanan försenas ytterligare när Trafikverket vill göra en järnvägsplan.
Tågtrafiken längs Markarydsbanan försenas ytterligare när Trafikverket vill göra en järnvägsplan. Bild: Johan Nilsson/TT

Persontrafik förbi Knäred tidigast 2027

Persontrafik på Markarydsbanan skulle vara igång 2023. Men nu är den planen framflyttad till tidigast 2027 efter att Trafikverket meddelat att man vill göra en järnvägsplan först.

ANNONS
|

– Vi är kritiska till att detta kom upp nu, fem över tolv. Det kommer nya grejer hela tiden. Trafikverket ska bekräfta om det behövs eller inte i april säger Erling Cronqvist (C), kommunstyrelsens ordförande i Laholm.

I januari satt Trafikverket ner på ett Teams-möte med bland annat Laholms och Markaryds kommun där man diskuterade hur planen låg, vilket Laholms tidning först berättade om. Beskedet var då att man trots tidigare utredningar ändå skulle behöva göra en så kallad järnvägsplan. Det är som en detaljplan, fast för järnvägar. Arbetet beräknas pågår fram till minst 2024.

– Det kan ta flera år om det överklagas. Länsstyrelsen har tidigare yttrat sig att det inte behövs en sådan utredning. Men nu säger Trafikverket att man måste göra en ny järnvägsplan för att inte ha det i ryggen.

ANNONS

Blir ett nationellt projekt

Det som försvårar är att det regionala projektet, som tidigare legat strax under 100 miljoner kronor, troligtvis kommer över den gränsen enligt de nya beräkningarna. Projektet går då från att planeras regionalt till att bli en nationell angelägenhet.

– Konsekvensen blir att det kommer att bollas med alla andra nationella objekt och det kan då ställas mot något liknande i Säffle. Det kanske anses viktigare än ett mötesspår i Knäred, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd.

”Jobbar för medborgarna i Laholm

Markaryds kommun har hela tiden förespråkat att bygga perronger på orterna i Laholms kommun längs vägen till Halmstad för att utöka med persontrafik som kan starta redan nu och börja gå varannan timme och därigenom möjliggöra för tågpendling, men det säger Laholm nej till.

– Det är för mig obegripligt att man inte kan ta tillvara på de möjligheter som finns. En del av de Pågatåg som går till Markaryd skulle kunna gå till Halmstad redan idag, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd.

Han är frustrerad. Persontrafik på Markarydsbanan är en fråga som har diskuterats många gånger genom åren. Den har gått genom flera instanser och Germundsson menar att Halland och Laholm har varit en bromskloss för införandet.

ANNONS

Genom att inte bygga några perronger på orterna eller vilja införa så kallad varannantimmestrafik medan man väntar på utbyggnaden av Markarydsbanan för att kunna ha trafik varje timme, har man sagt nej till att möjliggöra för närliggande regioner att få en bättre resväg, framförallt för de som pendlar mot Halmstad och Göteborg, menar Germundsson.

Erling Cronqvist (C) är medveten om kritiken från grannkommunen, men tillbakavisar den lugnt.

– Han får jobba för sitt och han vill att det ska bli lättare för dem som jobbar på Nibe att pendla. Jag har full respekt för det. Men hans intresse är inte att tågen ska stanna på våra mindre orter, som i Knäred och Veinge, säger Erling Cronqvist och fortsätter:

– Mitt jobb är att se till laholmarnas behov och där står jag fast vid att trafik varje timme absolut gynnar dem bäst i längden.

LÄS MER:Halland måste bli mer järnvägsvänligt

LÄS MER:KD sätter tågbanan till Markaryd främst

LÄS MER:Tumme upp för nya bostäder i stationsorter

LÄS MER:Fler bostäder genom förtätning och nya områden i Framtidsplanen 2050

LÄS MER:Tågförsening bättre än att inga tåg går alls

LÄS MER:Tågen kan börja rulla senast 2023

ANNONS