Kultur- och utvecklingsnämnden (KUN) tittar på hur ångbåten bäst ska hållas efter sedan den blivit kommunens angelägenhet.
– Man skulle kunna hantera den inom kommunen som ett arbetsmarknadsprojekt. Men vi har inte kompetensen här, därför ska vi söka efter ideella krafter. Där kommunen i samarbete med personer som har kunskap om båtrenovering kan ta sig an ångbåten. Den kräver sin man, säger Ove Bengtsson (C), ordförande i KUN.
Arbetsmarknadsprojekt
Finns expertisen i en underhållsförening kan arbetskraften komma från kommunen i form av personer som arbetstränar.
– Förhoppningen är att det kommer igång till nästa år men det hänger på om det finns ideella krafter som kan ta sig an detta, säger Magnus Johansson (S), andre vice ordförande i nämnden.
Om det inte går att hitta intresserade eller kunniga då?
– Då får kommunen göra upp en budget och köpa in tjänsten för att renovera den, om man nu vill ha den kvar. Ska man sedan fortsätta med att köra turer på Lagan med ångbåten är det bara personer med skepparexamen som får göra det, det är noga som attan, säger Ove Bengtsson.
Klart till oktober
Förvaltningen har på sig till nämndens möte i oktober att se om det finns några intressenter att driva ångbåten vidare. Det beräknas att professionellt arbete med båtens skrovskador är 40–80 timmars jobb, samt att det ordinarie underhållet är runt 200 timmar per år.
LÄS MER:Ångbåtsförening utan båt men tänker ånga på ändå
LÄS MER:Ångbåtsfolket ger upp – har lämnat in nyckeln
LÄS MER:Sent besked om bidrag kan innebära slutet för ångbåten