Lastbilsförare vann fighten med polisen om extraljus

Polisen tyckte att Hasse Svenssons lastbil hade för många lampor tända i fronten. ”Rena löjan”, svarade 74-åringen från Skummeslövsstrand och vägrade skriva på böterna. Nu får han rätt.

ANNONS
LocationLaholm||

Polisens vittnesmål brukar väga tungt i domstol. Varbergs tingsrätt ifrågasätter inte heller trovärdigheten hos den polis som stoppade lastbilen från Laholm på E 6 utanför Falkenberg i december förra året. Men ord räcker inte i det här fallet.

”Hans uppgifter styrker dock inte i sig att lyktorna varit av en viss typ eller haft en viss placering, förutom att dessa varit i mitten av lastbilens front, ” skriver rätten i sin dom.

Extrautrustad lastbil

Hasse Svensson stod anklagad för brott mot fordonsförordningen. Hans påstådda brott: att ha för många lyktor tända på sin lastbil.

”Långt fler en vad som är lagligt”, skrev polispatrullen i anmälan mot honom.

ANNONS

– Jag blev helt förvånad. Jag har aldrig tidigare blivit stoppad för något sådant här, säger Hasse Svensson till HP.

Jag har aldrig tidigare blivit stoppad för något sådant här.

Hasse Svensson har kört lastbil yrkesmässigt sedan 1965. 74 år gammal kör han fortfarande extra på kvällar och nätter åt sin sons flisåkeri. Den aktuella kvällen en sprillans ny Volvo FH 62 med släp.

– Det är inte fler lampor där än på andra bilar som är extrautrustade. Jag körde direkt till Bilprovningen efteråt. De hade inget att anmärka på belysningen.

”Då ses vi i rätten”

Han vägrade att godta böterna på 500 kronor. ”Rena löjan”, sade han i förhöret.

– Jag fick lära mig på utbildningen att aldrig skriva under något ute på vägen, för då har man ingen chans att försvara sig efteråt. ”Då ses vi i Varbergs tingsrätt”, sade polisen, berättar han.

Lastbilschauffören Hasse Svensson åtalades för brott mot fordonsförordningen för extraljusen i lastbilsfronten. Men åtalet mot honom var klent underbyggt, ansåg rätten som dömde i målet.
Lastbilschauffören Hasse Svensson åtalades för brott mot fordonsförordningen för extraljusen i lastbilsfronten. Men åtalet mot honom var klent underbyggt, ansåg rätten som dömde i målet. Bild: Lennart Sandén

Sagt och gjort. Saken gick till åtal. Åklagaren hävdade att 74-åringen kört ”trots att lyktor framtill på lastbilens front var felplacerade under svåra ljusförhållanden”.

Åklagaren åberopade Bilprovningens handbok och Transportstyrelsens föreskrifter om hur lyktor får vara placerade.

Inga regler för helljus

Nu är domen här. Knäckfrågan är, enligt tingsrätten, vad för sorts lampor det var fråga om. För helljus finns inga särskilda anvisningar om placering, medan de flesta andra typer av lyktor är detaljerat reglerade.

ANNONS

”Åklagaren har, trots frågor och påpekanden från rätten, inte preciserat vilken typ av lyktor som påstås ha varit felplacerade eller hur lyktorna varit felplacerade” heter det i domen som ogillar åtalet och friar lastbilschauffören.

– Man anser att de borde ha annat att göra än att hålla på med sånt här, säger Hasse Svensson.

LÄS MER:Arg chaffis skrek och knuffade på chefen – döms

LÄS MER:Utmattad chaffis fick rätt om sjukpenning

ANNONS