Kunden, en man från Uppsala, gjorde ett riktigt klipp när han en helg i april klickade hem varor på nätet från Laholmsföretaget.
Mannen beställde en grensax, en grensåg, en sekatör och en häcksax för sammanlagt 532 kronor – ungefär en fjärdedel av det normala priset.
”Helt tokiga priser”
Han var inte ensam. På måndagsmorgonen hade företaget fått in över 200 ordrar på trädgårdsprodukter av ett visst varumärke, där flera kunder köpt ett stort antal.
De flesta förstod det här, men en person köpte absolut inte det.
Prislistan hade lästs in fel på lördagen av en extern leverantör.
– Det blev helt tokiga priser. En produkt som kostar 900 såldes för en 50-lapp. Vi såg inte det förrän måndagen, säger Roger Liljekvist, företagets vd och ägare.
– Vi kontaktade givetvis alla kunderna på mejl om att det tyvärr blivit fel. De flesta förstod det här, men en person köpte absolut inte det, säger han.
Handlade i god tro
Kunden från Uppsala vände sig till ARN.
Reklamationsnämnden har tittat på ärendet och kommit fram till att han handlat i god tro. Priset var inte så lågt att han borde ha insett att det var ett misstag, anser nämnden. ARN rekommenderar företaget att leverera hans varor till det avtalade priset.
– Vi har givetvis kompenserat kunden för detta och skickat grejorna han ville ha.
Hur gör ni med de andra 200 kunderna?
– Dem har vi mejlat och förklarat, och de har förstått förklaringen. Vi har följt ARN:s beslut i just det här ärendet, även om vi inte tycker att det är rätt, säger Roger Liljekvist.