– Vi lever med en underhållsskuld som vi måste betala av, sade dåvarande driftchefen Paul Gruber i en HP-artikel redan 2013.
Då talades det om svindlande 80 miljoner kronor som Laholms kommun skulle behöva spendera på asfalt för att ens få en liten förbättring av det kommunala vägnätet. Och 2013 satsades ynka två miljoner kronor per år.
Nuvarande driftchefen Kristofer Johansson figurerade i en liknande artikel våren 2019. Asfaltsbudgeten hade hunnit höjas till sex miljoner per år. Men inte vägstandarden.
– Till och med lite sämre, sade Kristofer Johansson då.
LÄS MER:Gator och vägar förfaller mer och mer för varje år
Spirande optimism kring asfalten i Laholm
Men i dag är tongångarna från driftchefen betydligt mer optimistiska. Orsaken: en större pengapåse.
– Kommunstyrelsen har skjutit till mer investeringspengar för att lägga ny toppbeläggning på våra gator. Och ju mer vi investerar, desto mindre blir underhållsskulden. När skicket blir bättre får vägarna ett större värde, säger Kristofer Johansson.
Han fortsätter:
– Jag tror att vi lade fyra miljoner om året när jag började på kommunen. Då var kurvan starkt nedåtlutande, gatorna blev bara sämre. När vi ökade till sex miljoner fortsatte det nedåt, men inte i samma takt. Nu är vi uppe i tio miljoner, och då har vi en positiv trend.
En fråga om 100 miljoner kronor
Även om Laholms kommun lyckats vända utvecklingen står man fortfarande bara i början på en lång, och mycket kostsam, asfaltresa.
– Vi behöver lägga omkring tio miljoner om året i tio år för att hitta rätt nivå på gatorna, säger Kristofer Johansson.
Asfalteringsarbetena 2021 börjar någon gång i april månad. Den exakta tidsplanen för var och när maskinerna ska dra fram är inte fastställd.
– Det finns dåliga vägar i alla byar. Vi försöker belägga nytt runt om i kommunen och inte bara på ett ställe. Alla byar får lite av potten, säger projektledare Anders Jönsson.
På frågan "var då?" rabblar han upp i princip alla Laholms 14 tätorter.
– Men jag kan säga att vi i år kommer att köra en hel del på gång- och cykelbanor. Det känns kul nu när vi får lite mer pengar och inte bara behöver lägga på det mest akuta. Man ska vara rädd om cyklisterna. Det är ju betydligt bekvämare ett cykla när det är något så när jämnt och bra, säger Anders Jönsson.