I 14 år har Magasin Laholm varit en kommunikationskanal för kommunen. Nu tar den eran slut.
I 14 år har Magasin Laholm varit en kommunikationskanal för kommunen. Nu tar den eran slut. Bild: Henrik Williamsson

Kommunen vänder blad – hoppar av Magasin Laholm

Sedan 2007 har Laholms kommun marknadsfört sig via Magasin Laholm. Nu vill kommunen hitta på något nytt och har sagt upp avtalet.

ANNONS
LocationLaholm||

Biträdande kommunchef Josefin Thedeby fick för en tid sedan ansvaret för kommunens kommunikationsavdelning.

– Jag har tittat på hur vi använder våra marknadsföringspengar. En stor del av potten har vi använt till Magasin Laholm, säger hon och nämner att det handlat om en kvarts miljon ur ett anslag som i år varit mindre än 700 000 kronor.

Magasinet går ut till alla kommunens hushåll och finns även att hämta i utplacerade tidningsställ. Varje nummer har haft avsatta sidor för olika slags kommuninformation.

Men även om Josefin Thedeby tycker att produkten i sig har varit bra vill hon se andra former av marknadsföring.

ANNONS

Avtal tecknades 2007

– Vad vi behöver är något att sätta i händerna på turister. På Turistbyrån finns inte en enda produkt på andra språk eller som går ut på att verkligen marknadsföra Laholm som destination, säger hon.

Josefin Thedeby har också uppgiften att se över kommunala upphandlingar.

– Det här avtalet är tecknat någon gång runt 2007 och har bara löpt på. Jag tycker inte att en kommun kan ha upphandlingar som bara rullar.

Nu har kommunen sagt upp avtalet med Magasin Laholm. Novembernumret blir det sista i nuvarande form. Hur kommunen ska kommunicera utåt i framtiden är inte bestämt. Men Thedeby har sina funderingar.

– Var lägger man kommuninformation bäst år 2020? I tidningar eller på nätet? Vi kanske ska vara mer digitala. Vi håller också på att ta fram en destinationsstrategi och det kan nog hända rätt mycket på det här området.

Magasin Laholm är ända sedan starten en skapelse signerad Ulrika Träff på kommunikationsbyrån Macmedia.

Ulrika Träff säger till HP att hon vill fortsätta ge ut magasinet.

– Ja, det tror jag. Den är så pass etablerad och jag tror att både läsare och annonsörer skulle sakna den.

Kanske kan det till och med bli fler nummer än tre om året.

ANNONS

– Jag ser andra möjligheter i att bli lite friare och ha med mer av näringsliv. Tidigare har det varit kommunen som styrt utgivningen. Nu kanske det kan bli fyra nummer per år, säger Ulrika Träff.

ANNONS