Laholms kommun får tusentals frågor på telefon och mejl varje år. Bland dem ingår 108 stycken från ett undersökningsföretag som mäter svarstid och kvalitet.
Laholms kommun får tusentals frågor på telefon och mejl varje år. Bland dem ingår 108 stycken från ett undersökningsföretag som mäter svarstid och kvalitet. Bild: Robert Henriksson / SvD / TT

Kommunen svarar långsamt på e-post

Laholms kommun är snabb på att svara på frågor i telefon, men desto långsammare på e-post. Det visar en jämförelse med ett hundratal andra kommuner.

ANNONS
LocationLaholm||

En av landets kortaste svarstider efter koppling via växeln. Det ger Laholms kommun en mörkgrön plupp för högsta betyg.

Men när det gäller att svara på e-post är plupparna orange eller ilsket rött.

Obesvarade mejl

Det tar i snitt dubbelt så lång tid för Laholm att svara på e-post jämfört med andra kommuner (sex timmar jämfört med tre). 7 procent av breven var fortfarande obesvarade efter två veckor eller besvarades inte alls.

Laholms kommun har betydligt fler gröna och gula pluppar när det gäller telefoni än e-post, i en jämförelse med cirka 100 andra kommuner. Bild: Profitel med Laholms kommuns kommentarer.
Laholms kommun har betydligt fler gröna och gula pluppar när det gäller telefoni än e-post, i en jämförelse med cirka 100 andra kommuner. Bild: Profitel med Laholms kommuns kommentarer.

– Av de tusentals frågor vi får varje år är det väldigt lite som det mäts på, 54 samtal och 54 mejl. Man får se jämförelsen som en fingervisning, oavsett om det går bra eller dåligt, säger Reino Jacobsson, enhetschef för medborgarservice på Laholms kommun.

ANNONS

Generell för bättring

Han konstaterar att kommunen generellt sett har förbättrat sig i den senaste servicemätningen, som görs årligen av det oberoende undersökningsbolaget Profitel.

Men e-posten verkar kunna bli bättre?

– De kommuner som är väldigt duktiga på snabba mejlsvar har ofta funktionsbrevlådor, medan vi brukar skicka vidare till enskilda personer som svarar och det är inte alltid de är på plats. Vi får fundera på om fler funktionsbrevlådor är något för oss, säger han.

Reino Jacobsson är enhetschef för kommunens medborgarservice, som enligt sitt välbekanta telefonmeddelande ”svarar på alla kommunala frågor”.
Reino Jacobsson är enhetschef för kommunens medborgarservice, som enligt sitt välbekanta telefonmeddelande ”svarar på alla kommunala frågor”. Bild: Henrik Williamsson

Låg svarskvalitet

Sämst betyg fick Laholm för sin svarskvalitet på e-post. Där mäts om kommunen bjuder på merinformation, som länkar eller extra upplysningar, förutom själva svaret på frågan.

– Det är en prioriteringsfråga. Om vi lägger extra tid på mejl tas också tid från något annat, säger Reino Jacobsson.

LÄS MER: Vart fjärde samtal når aldrig fram

ANNONS