Kometföretaget behöver redan bygga dubbelt så stor fabrik

Ett år efter att Spitze flyttade till Skottorp har den nybyggda fabriken redan blivit för trång. Tillverkaren av förpackningsmaskiner går som tåget trots coronatider och vill nu utöka till det dubbla.

ANNONS
LocationSkottorp||

Mer än det dubbla faktiskt. När Spitze växte ur det gamla äggpackeriet mitt i Vallberga byggde företaget 1 600 nya kvadratmeter luftiga och rymliga fabrikslokaler på en industritomt vid E 6 i Skottorp.

Inflyttning 1 maj 2019.

Nu har företaget ansökt om bygglov för 2 000 kvadratmeter till.

– Vi har expanderat lite mer än vi trodde och behöver redan nu mer plats. Vi har expanderat uppemot 30 procent om året och det här året ser likadant ut, än så länge, säger Peter Kjellberg, vd och delägare.

Ikea största kunden

Företaget tillverkar maskiner som gör kartongförpackningar. Bland kunderna finns Ikea, Sia glass och Dafgårds. All utveckling och tillverkning sker på plats.

ANNONS

Vi gick i taket alldeles för snabbt.

– Att bygga maskiner är vår huvudverksamhet. Har man då filosofin att göra detaljerna också i eget hus blir utrymmena fort för små. Vi behöver mer montageplats, mer plats för bearbetning och större lager, säger vd som knappt kan tro det själv:

– Vi gick i taket alldeles för snabbt. Vi hade trott att vi skulle klara oss ett par, tre år i alla fall, men så blev det inte.

De lite anonyma lokalerna ska byggas ut och förses med Spitzes logotyp. ”Vi glömde det när vi sökte bygglov förra gången, så vi tänkta fixa det på den nya delen i stället”, säger Peter Kjellberg, här med Torben Salander.
De lite anonyma lokalerna ska byggas ut och förses med Spitzes logotyp. ”Vi glömde det när vi sökte bygglov förra gången, så vi tänkta fixa det på den nya delen i stället”, säger Peter Kjellberg, här med Torben Salander. Bild: Jonatan Gernes

Den nya investeringen ligger på cirka tolv miljoner kronor. Om allt rullar på blir det byggstart till hösten.

Hur länge kommer ni klara er när ni har byggt ut?

– Jag hade fel förra gången, men om den här expansionstakten fortsätter, vilket vore fantastiskt, borde vi klara oss i ungefär två, tre år till.

Nya arbetstillfällen

Spitze har på två år gått från 14 till 25 anställda. Nästa två räknar de med att anställa uppåt tio till. Tomten har plats att bygga ut även en tredje och fjärde vända.

Det är angenäma problem, framför allt i dessa tider.

– Det går jättefort. Så mycket händer i företaget att organisationen inte hänger med. Det är alltid någon flaskhals man får jobba med.

– Det är angenäma problem, framför allt i dessa tider, medger Peter Kjellberg.

Årets Företagare 2018. Torben Salander (Peter Kjellberg fanns inte på plats inte) med fyra anställda från Spitze och Företagarna i Laholms ordförande Stefan Andersson. Bild: Emysfoto, arkiv
Årets Företagare 2018. Torben Salander (Peter Kjellberg fanns inte på plats inte) med fyra anställda från Spitze och Företagarna i Laholms ordförande Stefan Andersson. Bild: Emysfoto, arkiv

Bunkrar elektronik

Genom hela intervjun återkommer han flera gånger till ett ord i tiden: corona. Viruset har hittills låtit företaget jobba på ostört.

ANNONS

– Än så länge är vi helt opåverkade av coronakrisen, men man får vara ödmjuk att det kan ändras.

– Vi har kontakter med många länder och brukar alltid prata lite corona. För vår del i Sverige märker många som har företag inte av det så mycket. Barnen är i skolan, folk går till jobbet som vanligt. Sen får vi vara lite mer strategiska när gäller inköp av till exempel elektronik. Vi har byggt upp ett litet lager av sådant som vi inte kan tillverka själva, säger Peter Kjellberg.

Fakta: Därför går det så bra för Spitze

• Spitze AB i Skottorp har vuxit med cirka 30 procent om året i flera år. Bolagets omsättning 2019 var 42 miljoner kronor, med en vinst på 6 miljoner kronor.

• Utsågs av Företagarna till Årets företag i Laholms kommun 2018.

• Här är vd:n Peter Kjellbergs tre nycklar till framgångarna:

1. Rider på klimatvåg: ”Vi håller på med pappersförpackningar och har dragit fördel av diskussionen om plastens icke vara.”

2. Har nått kritisk storlek: ”Vi har blivit tillräckligt stora för att de lite större kunderna ska se oss.”.

3. Ligger i premiumsegment: ”Vi försöker inte prispressa oss och konkurrerar inte om dem som söker billigare alternativ från exempelvis Asien eller Italien.”

LÄS MER:Spitze mångmiljonsatsar i Skottorp

LÄS MER: Prisregn över lokala företagare på gala

LÄS MER: Spitze har vuxit ifrån Vallberga

ANNONS