Lars Ingemarson och Stefan Sunnegård tillhör dem som blivit uppringda av påstridiga telefonförsäljare från Ip Only som vill sälja in ett nytt avtal för fiberinstallation. ”Känns som bondfångeri”, säger Lars Ingemarson.
Lars Ingemarson och Stefan Sunnegård tillhör dem som blivit uppringda av påstridiga telefonförsäljare från Ip Only som vill sälja in ett nytt avtal för fiberinstallation. ”Känns som bondfångeri”, säger Lars Ingemarson.

IP Onlys nya fiberkampanj upprör i nordöstra Laholm

Kunder som skrivit avtal om fiberanslutning med Ip Only har den senaste tiden blivit uppmanade att skriva om sitt avtal – till en kostnad av 10 000 kronor mer.
– De som ringer upp är väldigt aggressiva, säger Stefan Sunnegård i Trälshult.

ANNONS
LocationKnäred||

– Det känns som det är något lurt, säger Stefan Sunnegård som i slutet av oktober fick samtal från det första samtalet från en försäljare från IP Only.

Erbjudandet gällde att skriva ett nytt avtal med IP Only om fiberanslutning.

– Jag har sedan tidigare ett avtal där priset är 19 900 kronor. Nu ringer de runt och vill att vi ska skriva om avtalet till 29 900. Då skulle man kunna få subvention via Telia och rut- och rotavdrag. Det skulle bli 1 850 billigare än vad vi redan har tecknat för, säger Stefan Sunnegård.

Inte bara han har ifrågasatt erbjudandet. I en Facebookgrupp diskuterar ett flertal personer i närområdet liknande samtal från försäljare.

ANNONS

IP Onlys säljare ger bara timmars betänketid

De beskriver att ”väldigt påstridiga” säljare sätter mycket snäva tidsgränser för att nappa på erbjudandet.

”Om vi inte tecknar i dag så har han inte tid att ringa upp igen”, skriver en. ”Om jag inte skriver under inom två timmar blir det dyrare i framtiden”, skriver en annan.

– De säger att du måste bestämma dig nu. När de beter sig så här blir man väldigt fundersam, säger Stefan Sunnegård.

Rut- och rotavdrag kan man bara få i det nya avtalet, har försäljarna hävdat. Samtidigt säger en del i Facebookdiskussionen att detta inte stämmer.

Presschefen beklagar hur kunderna bemötts

Niclas Karnhill är pressansvarig på Ip Only. Han skriver i ett mejl till HP:

”Rot- och rut-avdraget är en komplicerad fråga som förändrats över tiden. När kunderna tecknade äldre avtal var reglerna kring rot- och rut otydliga, varför vi inte erbjöd avdraget till dessa kunder.”

Han fortsätter:

”Vi erbjuder nya kunder Rot och rut-avdrag då reglerna blivit tydligare. Men att i efterhand erbjuda avdraget till tiotusentals kunder med äldre avtal innebär en mycket stor administrativ kostnad för oss – det är dessvärre ekonomiskt omöjligt för oss.”

Enligt Karnhill pågår just nu en tillfällig kampanj som ger kunder som kan utnyttja rut och rot ett lägre pris.

ANNONS

Om Ip Onlys aggressiva marknadsföring på telefon skriver Karnhill:

”Vi beklagar att kunderna i detta område inte fått det bemötande som de borde fått när vi informerat om detta erbjudande. Vi har tydliga regler för uppförande, och de ska naturligtvis följas. Vi kommer att följa upp detta, och se till att förbättringar görs.”

”Känns som bondfångeri”

Lars Ingemarsson i Knäred tillhör dem som blivit uppringda. Han nappade inte på erbjudandet utan ville få villkoren skriftligt för att läsa dem i lugn och ro.

– De vill att man ska svara inom någon timme, och jag kunde inte få svar på varför det inte gick att få rut och rot på det gamla priset 19 900. Det här känns som bondfångeri, säger han.

LÄS MER:IP-Only säger upp hundratals fiberavtal

LÄS MER:Regionen förlänger samarbetet med IP Only

LÄS MER:Många klagomål mot fiberbolaget IP-only

ANNONS