Förra våren gav Laholms ångbåtsförening upp och lämnade tillbaka ångbåten till Laholms kommun. Ekonomin gick inte ihop för den ideella föreningen att fortsätta sköta driften.
Dessutom är fartyget i dåligt skick. För att kunna återuppta passagerarturerna behöver såväl skrov och konstruktion som ångpanna och maskin renoveras.
Dyr renovering
En enda leverantör har velat ta sig an uppdraget. Simrishamns varv AB lämnade i april ett anbud till kommunen att renovera ångbåten för 1 728 000 kronor, dolda fel oräknat. Arbetet beräknas ta cirka 2 200 timmar.
– Det var ingen i kommunstyrelsen som tyckte att det är en bra idé att lägga 1,7 miljoner kronor på en renovering, säger kommunstyrelsens ordförande Erling Cronqvist (C).
LÄS MER:Båtlagning puttrar ut på upphandling
LÄS MER:Kommunen vill få upp ångan nästa år
I stället hamnar ångbåten åter i knät på kommunchefen Anders Einarsson, för en ny utredningsrunda.
Den är inte i sjön denna sommaren och ska den i till nästa lär det få gå snabbt.
– Man ska titta på externa möjligheter och vem som skulle kunna driva den. Kommer den tillbaka till kommunstyrelsen utan att man hittat en lösning tror jag att flera partier vill att den ska avyttras, säger Erling Cronqvist.
Förening eller företag
Alltså säljas eller skänkas bort. Till det lägret hör bland andra de stora partierna C, M och S. Moderaterna vill inte lägga några kommunala medel alls på båten.
– Det fanns ett förslag från kultur- och utvecklingsförvaltningen att först renovera båten och sedan titta på vem som skulle driva den. I stort sett alla var rörande eniga om att det är att gå i fel ordning. Bättre att ta reda på först om någon vill driva den, och sedan i så fall renovera med externa medel, säger Roland Norrman (M).
LÄS MER:Nu söks frivilliga till att ratta den kommunala skutan
LÄS MER:Ångbåten kan få stanna på landbacken i år också
Socialdemokraterna fick gehör för sitt förslag att låta ta fram en affärsplan och försöka involvera besöksnäringen. Kommunens förhoppning är att det finns föreningar, företag eller privatpersoner som vill ta över, och kanske stiftelser eller fonder som kan skjuta till de nödvändiga pengarna.
– Lona skulle kunna vara med och finansiera, om man kan få någon förening att ta på sig det här, för att utöka arbetstillfällen och utveckla området, säger Kjell Henriksson (S).
Flera inställda säsonger
Under tiden får ångbåten från 1888, som kom till Lagan nästan hundra år senare, stå kvar på land minst en säsong till.
– Den är inte i sjön denna sommaren och ska den i till nästa lär det få gå snabbt, säger Erling Cronqvist.